Bærearmsbøsning bil
Bøsning til bærearm til
Bøsning til bærearm: nyttig information
Sådan opdages skader på bærearms bøsningerne
For at udføre en undersøgelse skal du løfte bilen med en donkraft, afmontere kugleleddene og visuelt vurdere tilstanden af de uafhængige bærearms bøsninger. Gummidelens overflade skal være glat, den må ikke smuldre eller deformeres. Delens friløb indikerer også en defekt. Undersøg bærearmen selv. Hvis den ikke kan svinges lodret, eller vender den ikke tilbage til sin oprindelige position, kan det også være et tegn på fejl på bøsningerne.
Du kan se, at bærearms bøsningerne skal undersøges ved de følgende tegn:
- Køretøjets manøvreevne forringes, bilen trækker til den ene side.
- Dækkene slides ujævnt.
- Når du kører, høres bankelyde fra ophænget.
Årsager til fejl på bærearmsbøsningerne
Ofte skal dele udskiftes på grund af naturlig slitage. 100.000 km er grænsen for disse deles brugstid. Hvis en større mængde olie kommer ind i bøsningerne i forbindelse med brug af bilen, ruster bøsningerne og forkorter delens levetid.
Ekstrem belastning af køretøjet, især hyppig kørsel ved høje hastigheder på veje med belægning af ringe beskaffenhed, fremskyndes slid på bøsningerne tillige. Desuden, hvis du parkerer dit køretøj i lang tid med rattet vendt til siden, vil delene hurtigere svigte.
Reparation og udskiftning af bærearms bøsningerne
Reparation af bærearms bøsningerne er uhensigtsmæssig. Når der er en fejl, skal de udskiftes. Du kan få gjort dette på ethvert værksted eller gøre det selv. For at erstatte bærearms bøsningerne skal du følge disse regler:
- Løft køretøjet med en donkraft og fjern hjulet.
- Løsen fastgørelsesbolten på den forreste bøsning og møtrikken på den bagerste bøsning.
- Træk ledet med armen mod dig selv, og skru boltene fast, så armene sikres til kugleleddet, og tag derefter armen af.
- Nu skal du trykke for- og bagbøsningerne ud.
- Efter at delene er blevet fjernet, skal befæstigelsesområdet rengøres grundigt for snavs og smuds. Brug ikke oliebaserede smøremidler til dette formål, da de ødelægger gummistrukturen.
- Monter i omvendt rækkefølge. Den forreste bøsning bør kun strammes, når bilen er taget ned fra donkraften.
- Genopret hjul tilpasningen. Dette er nødvendigt arbejde at udføre efter arbejde med køretøjets suspension.
Til udskiftning af de bagerste bærearms bøsninger vil arbejdsmetoden være anderledes. Desuden vil proceduren for udskiftning af bøsninger på både de forreste og bagerste bærearme være afhængig af køretøjs modellen. Derfor skal du, inden du starter med arbejdet, sørge for at studere din bils tekniske manual. I mange tilfælde er det bedre at overlade udskiftningsproceduren til mekanikerne på et værksted.