Bremseskiver bil
Bremseskive til
Bremseskive: nyttig information
Sikkerheden for bilisten og passagererne afhænger primært af bremsesystemet. Hvis du bemærker den mindste fejl i denne mekanisme, så er det bedre at opgive turen, for det kan medføre fatale konsekvenser. Hele bremsesystemet består af bremseklodser og diske, som er lige vigtige for hele mekanismen.
Det mest almindelige bremsesystem er skivebremserne. Det betyder, at det vigtigste element hos denne type bremse er bremseskiven, fordi kraften fra aktuatoren er tilføjes til den. Bilbremser producerer friktioner som det primære handlingsprincip, derfor er der en blok mellem skiven og bremsemekanismen. Når man bremser, bliver den kinetiske energi konverteret til varme. Det er præcis hvad bremseskiverne og -klodserne er ansvarlige for. Arbejdseffektiviteten i hele systemet afhænger af distributionshastigheden af den opnåede varme. Og det bliver nogle gange meget varmt.
Overhedning af bremsedisken fører til øjeblikkelig ødelæggelse af metallet, som medfører bremsefejl på vejen. For at undgå sådanne konsekvenser er det bedst at tage sig af kvalitet og pålidelighed på forhånd hos bremsesystemet i din bil, nemlig at vælge den ”rette” skive. Men det er ikke så simpelt, og bilisten har måske problemer med at vælge skiverne, som lige nu tilbydes på det globale marked. Selvfølgelig skal de købte dele være originale, da disse dele undergår streng kontrol og holder længe.
I dag kan du købe originale bremsemekanismeskiver i vores onlinebutik; de er af høj kvalitet og til en fair pris. Du kan også købe andre dele fra os, såsom bremsetromle eller bremseklodser.
Fejl på bremseskiver
- Skade på skivens overflade;
- Slitage af dele;
- Mekanisk skade;
- "Perler" på overfladen;
- Ændring i tykkelsen af delen.
Tegn på svigt af bremseskiver
- Knirken, hylen og støj under bremsning;
- Bremsepedalen vibrerer;
- Forøgelse af bremselængde;
- Stigning i forbruget bremsevæske;
- Bilen glider under bremsning;
- Bremsepedalens tryk reduceres.
Årsager til svigt af bremseskiver
- Forkert indstilling af koblinger;
- Håndteringsfejl;
- Aggressiv kørsel;
- Ydre påvirkninger;
- Skiverne er slidte.
Diagnosticering
For at vurdere tilstanden af bremseskiven, kan du bruge kalibrering. Du er nødt til at sammenligne tykkelsen af de nye skiver, og dem aktuelt monteret i bilen. Den tilladte forskel er hundrededele af en millimeter. Det er nødvendigt at lave målingen i et rum, hvor der er en recutter.
Reparation og udskiftning af bremseskiver
De mest sårbare dele af bremsesystemet er bremseskiverne, som bør udskiftes regelmæssigt. Det anbefales, at du erstatter disse efter hver 70.000-80.000 km. Chauffører med en aggressiv kørestil skal skifte skiverne oftere – efter hver 20.000-40000 km. For at udskifte skiverne, skal du gøre følgende:
- Fastgøre bilen;
- Brug en donkraft til at hæve bilen i højre side, og tag hjulet af;
- Tryk stemplet fra cylinderen;
- Fjern snavs fra hubbens overflade;
- Fjern boltene på bremseskiven knyttet til navet (du har brug for hjælp til dette);
- Fjern bremsecaliperen;
- Afmonter delen;
- Fjern den støttende enhed (hvis det er nødvendigt at foretage ændringen);
- Sæt navet på plads og fjern de slidte bremseskiver;
- Monter en ny del.