Fjeder bil
Spiralfjeder til
Spiralfjeder: nyttig information
Fjedrene er et af de vigtigste elementer i et bilspjæld. En sådan enhed som dæmpefjederbladet udskiftes ret ofte af bilejere, fordi de garantere sikkerheden for kørsel. Dette sker på grund af, at fjederen mister stivhed, og derfor skal udskiftes. Hvis du ikke udskifter denne, kan den strakte fjeder have negativ indvirkning på bilens opførsel. Du bør holde øje med denne reservedel, såvel som andre dele af køretøjet. Levetiden for en fjeder er ganske lang, og med ordentlig pleje, øges denne levetid. Reparation af beskadigede fjedre på nye biler er stort set udelukket, da det er bedre at bestille en ny reservedel.
Bilens fjeder repræsenterer en type af fjedre, der består af en eller flere plader, der er fremstillet af hærdet stål og i forskellige længder. De er forbundet med klemmer, der virker på et bøjningsmodus. For at reducere massen af moderne fjedre, er de lavet af metalliske materialer. Hvad angår deres konstruktion, er de normalt monteret på platformen i midten af bilen, og deres ender er fastgjort til billegemet. Den vigtigste funktion af fjedrene er at absorbere stød, når du kører off-road eller på dårlige veje. Det skal bemærkes, at suspensionen af moderne biler ikke omfatter fjedre.
De vigtigste fejl, som opstår på bilens fjedre er brud på plader, tab af elasticitet, forringelse af fjederens bolte, bøsninger, beslag, anti-knirke diske samt afskåret af fjederens centermøtrik. Som allerede nævnt ovenfor, bør bilejeren hellere bestille en ny original reservedel, end at forsøge at reparere den gamle selv eller på værksted, når en fjeder ødelægges. De billigste reservedele til din bil findes i vores online butik. Udover fjedre, kan du bestille andre bildele, såsom spjæld, arbejdende cylindre, mellemliggende lyddæmpere og mange andre.
Hvordan kan man se defekte spiralfjedre
Hvis bilens styresystem er forværret, og du hører den konstant lyd, når du kører, så det kan en spiralfjeder være problemet. Den fejl bør du tage dig af med det samme, eller kan du risikerer at ødelægge hele undervognen. Hvis fjederen har mistet noget af sin elasticitet og ikke skiftes i tide, kan de brække midt på vejen, og det kan føre til langt mere alvorlige konsekvenser.
Brudte fjedre kan detekteres visuelt. Men en bedre løsning er at udføre en specialiserede diagnose på et værksted med det rigtige udstyr.
Diagnosen går til på følgende måde med disse trin:
- Skyl delene omhyggeligt.
- Undersøg fjederen omhyggeligt for mekaniske fejl.
- Mål længden af komponenten. Hvis det er kortere end tilladt, bør du udskifte den.
- Kontrollér fjederen for at se, om den afviger fra sin vinkelrette position. Hvis værdien overstiger 1,5 grader, så du skal udskifte komponenten med det samme.
Fjeder tilstand skal kontrolleres ved hvert planlagt service. Komponents gennemsnitlige levetid er 200.000 til 250.000 kørte kilometer. Dog vil fjedrene udskiftes, hvis du udskifter støddæmpere, samt efter en ulykke, hvor den forreste og bageste aksel på køretøjet er blevet beskadiget.
Det kan være nødvendigt at diagnosticere skruefjedre, hvis du bemærker følgende kriterier:
- slag mod kroppen lyde under kørslen;
- køretøjets front bøjes eller løftes nogle centimeter;
- køretøj læner til venstre eller højre side;
- køretøjet hopper op og ned, når du trykker på det med hænderne, eller så forbliver det i sin viklede tilstand;
- køretøj hænger ned.
Årsager til fejl på skruefjeder
For det første kan fjederen miste sin elasticitet på grund af naturlig slid. Komponenten kan også blive beskadiget på grund af de at spiralerne gnide mod hinanden. Når bilen er lastet for meget spændes fjedre så meget som de kan, hvilket fører til mekaniske fejl. Slag, revner og andre typer af skader kan også opstå, hvis de bliver ramt af sten fra vejen. Hvis du overbelaste bilen ofte eller kører på ujævne veje ofte svækkes fjedrene hurtigt. Indflydelsen af høj luftfugtighed og vej kemikalier fører til korrosion.
Sådan laves og byttes skruefjedre
Hvis fjedrene har vist sig at virke efter en omhyggelig undersøgelse, behøver du ikke at bytte dem, bare bytte dem fra højre til venstre. Dette er en fornuftig løsning, hvis kun én person anvender køretøjet uden tunge belastninger. Når du ændrer placeringen af komponenterne vil den fjeder, der ikke har været udsat for pres, blive installeret på førersiden.
Skruefjedre skal udskiftes ved hjælp af særligt udstyr sådanne bytte bør laves på et værksted for de bedste resultater.