Hjullejer bil
Hjullejesæt til
Hjullejesæt: nyttig information
Hjulnavleje bruges i biler, lastbiler, landbrugsingeniørvidenskab, scootere og motorcykler. Trafiksikkerhed afhænger af statussen af denne vigtige bildel. Hjulnavleje arbejder med dæmperne, tromledrejning hvis mellemrummene er specielt store. Denne operation kan føre til ødelæggelse af bilens kontrol og stabilitet. På den anden side kan problemet også skyldes en stram skruening af den justerede nød, som fører til et lille mellemrum i lejet. Efter kort tid bliver det defekt. Regulation af mellemrummene er en seriøs proces og skal laves meget forsigtigt ifølge bilmanualen.
Når du beslutter at tjekke, om mellemrummene er justeret i hjullejerne, skal du vifte med rattet. Desuden vil hjulnavet blive meget varm, hvis man kører med en fart på op til 80 km/t i en halv time, hvis justeringen er forkert. Hvis navet er en smule varmt, så er alt i orden. Navopvarmning afhænger af en lille sprække i lejet. Når man bruger denne testmetode, skal bilisten stoppe bilen ved at bruge håndbremsen og ikke fodbremsen for at forhindre yderligere overophedning af bremsemekanismen.
For at finde ud af om hjullejet er i stykker, så skal du forstå om der er støj, når du drejer skarpt og om hjulrotation er svært når du slipper bremsen. Så hvis der er fejl i lejet, skal det repareres i et værksted, men ikke af dig selv idet denne del sidder tæt på knoen og skal installeres med et specielt tryk. For at spare ved at købe originaldele såsom lygter, tandhjul eller spoiler, så besøg vores onlinebutik.
Sådan opdager man defekter i hjulleje sæt
Tjek tilstanden af lejerne når du skifter bremseklodser uanset hvor mange kilometer bilen har kørt. Tilstanden af denne komponent kan tjekkes på flere måder. Drej skarpt til venstre ved en hastighed på 10-15 km/t. Hvis der ikke længere høres en mislyd, er det tegn på en defekt i venstre hjulleje. Tjek højre hjul på samme måde. En grundigere diagnose kræver brug af specialværktøj.
Du skal bruge en lift eller donkraft. Hæv bilen, start motoren, skift til fjerde gear og sæt farten op til 80 km/t. Kobl ud og sæt i frigear, og lyt nøje efter lyde fra et af hjulene. En anden metode er at man drejer hjulene (mens bilen er hævet) først lodret, så vandret. Selv ganske lidt slør er tegn på defekter i lejerne eller styresystemet. Derefter skal du på samme tid trykke bremsepedalen ned og trække hjulet nedad (med en medhjælper). Hvis sløret forsvinder, skal delen udskiftes.
Du kan afgøre om hjulleje sættet skal efterses ved følgende symptomer:
- banken og forøget vibration under kørsel,
- bilen afviger fra ligeudretning,
- bilen hælder ved opbremsning og i skarpe sving,
- mislyde,
- fælgene overopheder,
- dækkene slides uens.
Årsager til defekter i hjulleje sæt
Hovedårsagen til defekter i hjulnav og hjulleje sæt er kørsel på dårlige veje: delen udsættes for for stor belastning og får revner og skrammer.
Hjullejet har en ganske lang levetid. Tidlig nedslidning kan skyldes brug af forkerte smøremidler, for meget eller manglende smøremiddel. Derudover kan delens levetid afkortes hvis der trænger snavs, slibepartikler og vand ind i den. Den kan også tage skade af dårlig eller forkert montering. En ukorrekt justeret frigang kan forårsage forskubbelse og beskadigelse. Utilstrækkeligt sporede hjul kan også føre til nedsat ydelse i hjullejer.
Udskiftning af hjulleje og hjulnav sæt
Hjulnav og hjulleje sæt skal udskiftes efter hver 130-190.000 kilometer. Følg venligst disse gode råd:
- noter dig frigangen, når du monterer koniske lejer.
- brug ikke skarpe redskaber, når du skifter hjullejer da de kan beskadige delen.
- når du monterer delen på akslen, skal du bruge en dorn til at bank på den inderste ring,
- når du presser lejet ind, skal du bruge en dorn til at lægge pres på den ydre ring.