
Indsugningsventil til bil
Indsugningsventil til
Indsugningsventil: nyttig information
Induktionsventilen er endepunktet af indtagelsessystemet. Luft-benzin blandingen, som er nødvendig for motorens funktion, skubbes igennem induktionsventilen ind i forbrændingskammeret. En knastaksel kontrollerer åbning og lukning af induktionsventilen. Strukturen af induktionsventilens metal (specielt bunden - ”pladen”) varierer betragteligt fra udløbsventilen.
Det er bestemt af forskellige termiske funktionsbetingelser. Motorens kraft er direkte proportionel til mængden af forbrændende blanding og benzin som kommer ind i cylinderen gennem indgangsventilen, såvel som kvaliteten af rensning af cylinderen for smog via udløbs(udstødnings)ventilerne. For at forbedre opfyldning af motoren, er indløbsdiameteren større end udløbsventilen. Ved nedgang er løbshastigheden på den spildte blanding højere end ved indtag af den friske, på grund af at smogen skubbes ud af et stempel.
Diameteren af indløbsventilen behandler muligheden for at placere den på topstykket og stempelhøjde – med krafterne fra ventilmekanismens præstation. Men det skal ikke være for stort, så man undgår installering af for kraftige ventilfjedre, for det forårsager en stor ødelæggelse af knastakseler. Hovedelementer for ventilen er toppen og stangen. For at reducere de hydrauliske tab under ind- og udløb, skal passagen fra ventilens top til stangen glide som smør. Ventiler påvirkes også af ætsning. Derfor skal materialet altid være modstandsdygtig overfor slid, for det virker ikke at smøre den.
Hvis du vil forlænge levetiden, skal ventilen udsættes for yderlig forarbejdning. For at forbedre ejendelene og modstandsdygtigheden af ventilens stamme, så skal den behandles med nitrogen eller krom. Vi har altid højkvalitets induktionsventiler i vores onlinebutik, såvel som udløbsventiler, aksesamlinger eller spejle, til fordelagtige priser.
Sådan opdager man defekter i indsugningssventilen
Komponenten efterses i to trin. Først efterses alle systemer på en særlig computerbænk.
Derefter skilles systemet ad, og ventilen afmonteres. Efterse komponenten for at sikre at der ikke er kulaflejringer, slagger og mekanisk skade. Vær særligt opmærksom på at ventilen er justeret korrekt, og sidder korrekt i ventilsædet. Før du tager fat på sidstnævnte, skal motoren være afkølet. Sæt derefter stemplet i kompressionsslagets topdødpunkt. Løsn derefter den anden møtrik eller hovedmøtrikken, og juster afstanden med en søger. En optimal afstand tillader måleren at komme ind med anvendelse af nogen kraft.
Bemærk at ventilerne ikke kan justeres hver for sig. Andre komponenter bør også justeres. Efter at have udskiftet ventilen skal du huske at montere den nye komponent på i sit sæde.
Du kan afgøre om indsugningsventilen skal efterses ved følgende symptomer:
- bankelyde fra motoren og andre mislyde høres under alle former for motordrift,
- fejltænding i motoren,
- forøget brændstofforbrug og olieforbrug,
- fejl i motordriften ved lave omdrejningstal og motoren stopper pludselig i tomgang.
Årsager til defekter i indsugningsventil
Defekter eller fuldstændig nedbrud af komponenten kan skyldes brændstof eller motorolie af dårlig kvalitet. Lav oktan benzin fører til en lav anti-bankeværdi i brændstoffet, hvilket resulterer i større belastning på stempelgruppen. Herved stiger motorens arbejdstemperatur. Der opbygges også kulaflejringer på ventilhovedet, som når den har nået en vis tykkelse, kommer fri og sætter sig mellem ventilsæde og ventilens anlægsflade. Dette bevirker at ventilhovedet overopheder og mister kontakt med ventilsædet.
Ofte er årsagen til fejl i komponenten forøget eller formindsket afstand mellem sæde og ventil. Jo større afstand, jo hurtigere slides komponenten, og motoren kan ikke køre. Hvis afstanden er mindre end normalt, kan indsugningsventilen ikke længere fungere. Og herved forsynes cylindrene ikke med brændstof på det rigtige tidspunkt. Når man kører i en bil med lukkede ventiler, fører det til overophedning og tidlig nedslidning af cylindrene.
Ventiler kan brænde ud på for tidlig eller for sen tænding. Hvis komponenten bliver defekt, skal man derfor sikre sig at tændingen er indstillet korrekt og der ikke er for høj tænding.
Udskiftning af indsugningsventil
Selv små defekter kan ikke repareres, så den skal udskiftes hurtigst muligt.
For at afmontere komponenten skal man først fjerne taktrem og knastakseldæksel. Det anbefales at markere rækkefølgen af vippere og udlignere med en tusch.
For at spænde boltene på knastakseldækslet skal man bruge en momentnøgle. Spændingsmomentet bør ikke være mere end 10 Nm.
Skift alle komponenter på samme tid, så ventilerne slides ens.