
Kølevæsketemperatur sensor til bil
Kølevæsketemperatur sensor til
Kølevæsketemperatur sensor: nyttig information
Køletemperatursensoren bruges til at konvertere motorens køletemperatur til direkte aktuel spænding. Informationen fra køletemperaturkontrollen gør det muligt at fikse basis parametrene til motorkontrol afhængig af den termiske situation. Det tillader også sensoren at korrigere basis parametrene i motorkontrol i forhold til den nominale temperatur i motorområdet, bag skærmen. Sensoren ligner en Zener diode, som får energi fra en konstant strøm fra en regulerende kraftenhed; sensor output spænding varierer afhængig af stemningstemperaturen. Når temperaturen stiger , øges sensor output spændingen. Temperatursensorer er monteret på motoren. Installation af sensoren lykkes ved at skrue den ind i de monterede skruehuller.
Sammenføjningen forsegles med tætningsmateriale. Sensoren forbindes til tråden ved at bruge en dobbeltkontakt sokkel med smæklås. Køletemperatursensoren består af forskellige elementer: metal sensor med en kappe i form af en cylinder, der indeholder føleelementet og en plastik ryg med et to-pin plug.
Har du ikke tid til at shoppe efter bildele? Reparation i servicecentre er dyrere og udskiftning af dele tager sikkert længere tid end du regner med? Så vil du uden tvivl være nødt til at besøge vores onlinebutik. Det kan du gøre hjemmefra eller fra kontoret. Alt du behøver er at vælge et køletemperatur sensor som er kompatibel med din bil. Og vi leverer din bestilling til dig i løbet af kort tid og til den adresse du ønsker. Udover sensorer kan du også købe bremseklodser, tandrem eller dørhåndtag.
Sådan opdager man defekter i kølevæsketemperatur sensor
Den temperaturværdi som sensoren viser skal svare til motorens temperatur. Hvis delen viser en høj temperatur selvom motoren er kold, og lav temperatur når motoren er varm, er delen defekt. Spændingen på sensoren måles med et voltmeter. Spændingen på den kølige sensor skal være gennemsnitligt 3 volt. Spændingen skal falde til 0,5 volt hvis temperaturen stiger. Hvis man ved måling konstaterer at spændingen ligger over normalen, betyder det at den ikke har jordforbindelse. Hvis værdien er nul, har den ingen strømforsyning, eller ledningerne er kortsluttet.
Du kan bedømme om kølevæsketemperatur sensoren skal efterses ved følgende tegn:
- Stærkt forøget brændstofforbrug,
- mængden af kuldioxid i udstødningsgassen ligger over normalen,
- besværlig motorstart,
- ustabil motorgang,
- modstanden i delen er stærkt forhøjet,
- omdrejningstallet ved tomgang er højt.
Sensorens funktionalitet bør tjekkes hvis motoren har været overophedet eller udskiftet.
Årsager til defekter i kølevæsketemperatur sensor
Kølevæsketemperatur sensoren skal fungere under ganske belastende forhold. Den udsættes vedvarende for skadelig påvirkning fra kemikalier, temperaturudsving, spændingsudsving og vibrationer. De mest sårbare komponenter i sensoren er tætningsdele, monteringsdele og ledninger.
Med tiden mister tætningsdele af gummi deres oprindelige egenskaber fordi de konstant udsættes for kølevæske, bliver slidt, revner og dermed ikke længere kan udføre deres funktion. Manglende tæthed i motorens kølesystem resulterer i mange forskellige defekter, så hvis du opdager spor af kølevæske i nærheden af sensoren, bør den udskiftes omgående. Nogle gange kan der opstå mellemrum mellem komponenten og dens monteringssted hvis monteringsdele er beskadiget eller ved forkert montering, fx hvis man har overspændt delene når man efterspænder dem.
Fjederklemmer og kontakter på komponenten er særlig modtagelig for korrosion. De kan også gå i stykker pga. spændingsudsving i det elektriske kredsløb eller ved kortslutning.
Undertiden går sensoren i stykker straks efter den er installeret. Dette skyldes for det meste fabrikationsfejl eller at man anvender komponenter af dårlig kvalitet.
Udskiftning af temperaturer sensor
I almindelighed kan komponenten ikke repareres og bør udskiftes hvis der opstår tegn på defekter. Man kan nemt selv gøre det. For at udskifte den skal man frakoble kablet fra batteriets minuspol og få adgang til hvor sensoren er monteret. Sandsynligvis bliver du nødt til at afmontere luftfiltret. Derefter frakobler man terminalklemmen fra den ødelagte sensor og skruer den af. Til sidst skal den defekte del erstattes af en ny. Forbind ledningerne igen og monter de afmonterede enheder på deres pladser.