Bagpotte bil
Lydpotte til
Lydpotte: nyttig information
Der er to forløb mens gassen udstødes – fremdrivning af gas gennem rørene og omdeling af lyden i luftformige miljøer. Begge forløb påvirker koefficienten af cylinderens fyldning. Modstand mod gasomløbet reducerer kapaciteten og kvaliteten af blæsningen. Jo kortere røret er og jo større diameteren er, jo mindre modstand er der overfor strømmen. Eksistensen i udsugningssystemet i en resonator (en reflektor som sidder en bestemt afstand fra udsugningsventilen) forbedrer betydeligt cylinderens blæsning, og derfor øger den motorens drejningsmoment. Dette fænomen er nødvendigt for at modificere drejningsmomentets kurve. Hvis du behøver høj-rpm steder, sættes resonatoren på en formindskende sektion efter et maksimum af rotationer, som bruger drejningsmomentets areal. Hvis du har brug for at øge drejningsmomentet i lav-rpm arealer, skal resonatoren sættes på øgning af maksimum sektion.
Ende lyddæmperen er nødvendig for at reducere larm. Den sidder så langt som muligt fra udsugningsventilerne for at mindske dens påvirkning på resonans kvaliteten. Ende lyddæmperen dæmper udsugningslyde med den sidste modstand mod gasomløbet. Betydelig håndgribelig forøgelse af kraft opnås ved den rette udvælgelse og ordentlig installation af alle dele i udsugningssystemet inklusiv ende lyddæmperen. For at opsummere: et stk. udsugnings manifold med lige længde rør, resonator (før-lyddæmper) og selvfølgelig ende lyddæmper. Ordentligt udregnet diameter af udsugningsrør giver også yderlig kraft.
Du behøver ikke spilde tid med at lede efter de bedste tilbud på bildele på internettet. Vores eksperter vil gøre det for dig. Vi tilbyder en lang række af automobil reservedele. Køb fra os til fordelagtige priser, ikke kun lyddæmpere med også andre dele som svinghjul, automatiske spændingsregulatorer (stabilivolts) eller bremse servoer.
Fejl på den primære lyddæmper
- Mangler i den primære lyddæmper på grund af mekanisk belastning,
- Svækkelse af kontakter;
- Problemer med pakninger forårsaget af overdreven brug under driften eller pga. fysisk skade;
- Manglende tryk i systemet;
- Brugerfejl eller fysiske fejl i isolering eller rør med perforeringer;
Tegn på fejl i den primære lyddæmper
- Udstødningsrøret giver kraftig støj;
- Gasser passerer gennem andre dele af køretøjet udenom udstødningsrøret;
- Motoreffekten reduceres væsentligt.
Årsager til svigt af den primære lyddæmper
- Skader opstået på grund af trafikuheld eller fysisk påvirkning;
- Lydpotten er slidt op;
- Fremkomst af rust;
- Brug af brændstof af dårlig kvalitet;
- Brud på spjældet.
Diagnosticering
Den normale levetid for stål (ikke aluminium) er to til tre år. Efter dette, anbefaler vi, at du skifter denne del. Hyppig brug af udstansede rør reducerer kapaciteten af lyddæmperen og tillader ikke at udstødningsgasserne bliver filtreret fra. Presset på slangerne medfører, at temperaturen i motoren stiger.
Udstødningssystemet skal kontrolleres forebyggende for hver 50.000 km. Aggressiv kørsel og kørsel på dårlige veje er årsagerne til, at du skal gennemføre en hyppigere diagnosticering.
Reparation og udskiftning af den primære lyddæmper
Mindre fysisk skade eller små huller kan delvist forbedres med almindelige værktøjer til svejsning. Men en sådan foranstaltning er midlertidig, fordi det med tiden er nødvendigt helt at udskifte denne del.
For at udskifte ødelagte dele, er det tilstrækkeligt at forbinde bøjlen på lyddæmperen og forankringen af oxidationskatalysatoren. Derefter er det nødvendigt at fjerne klemmerne, adskille dæmperne, oxidationskatalysatoren og fjerne lyddæmperen. Proceduren tager ikke meget tid. For at få udstødningssystemet til at fungere på ny, er det ofte nok til at forbinde lyddæmperen ordentligt.
Montering af lyddæmperen kræver særlig opmærksomhed. Denne del kan beskadige systemerne ved siden af den, fordi de bliver opvarmet under driften. Det er vigtigt at styre positioneringen af lydpotten, af dæmperen og støttearmen. Det bør ikke påvirke andre dele på bilen, der er ved siden af.