Oliefilter bil
Motorolie filter til
Motorolie filter: nyttig information
Oliefilteret er en mekanisme, som er designet til at fjerne urenheder fra smørelses- og motorolien og hydrauliske væsker. Den sidder i smøresystemer inde i alle forbrændingsmotorer. Der er en del typer af oliefiltre: centrifugal, kanttype disk filtre med udskiftelige patroner og andre. De mest almindelige i motorsmørelsessystemet er de centrifugale filtre. Oliefiltrene kan variere i form. Den mest almindelige filterform er mekanisk filter: den bruger filtrering for at fjerne urenheder. Oliefiltre af denne slags kan enten genbruges eller smides ud.
Disse filtre er designet til at fjerne en lang række harmfulde partikler fra olien, som fremkommer som et resultat af slidtage på gnidningsoverfladerne på bildele. Oliefilteret er en integral mekaniske, som består af en metalkrop med et filterelement og specielle sikkerhedsventiler indeni. I filteret er to stempler monteret – et bypass stempel og et anti-dræn stempel. Den første aktiveres, når spærringen af olie er på grund af dens høje viskositet eller forurening af filtrerings elementet. Den anden installeres i filter input og er altid åben, når motoren kører. Hvis motoren stopper, så lukker ventilen og gemmer en smule olie inden i, som sørger for, at den ikke bliver drænet i krumtaphuset.
Det giver mulighed for olien med det samme at gå ind i smørelsessystemet næste gang, motoren startes. En anden variation af oliefilteret er det udskiftelige filtrerings element, en patron som er installeret i et stationær hylster på motorens motorkasse. Disse ventiler sidder direkte på motoren. Mangler du et oliefilter? Besøg vores onlinebutik. I øjeblikket er det den billigste løsning, hvorpå du kan få reservedele med god pris og hurtig levering. Vi tilbyder også andre dele såsom ludt, - benzin- eller kabine filtre.
Fejl på oliefilteret
- Dele er snavsede;
- Overflowventilen sidder fast, eller den er beskadiget;
- Dele er blevet beskadiget mekanisk.
Tegn på oliefilterfejl
- Smøremiddel siver ud, når motoren er i tomgang;
- Olietryklampen lyser på instrumentbrættet;
- Delens hus er forstørret;
- Motoren overopheder;
- Olieforbruget stiger.
Årsager til oliefilterfejl
- Smøremiddel af ringe kvalitet anvendes;
- Løsdele og væsker skal skiftes uregelmæssigt;
- Dele af dårlig kvalitet monteres;
- Dele bruges selv med fejl og længere end det er tilladt;
- Dele sidder forkert;
- Forkert olie eller filter bruges;
- Forsegling er beskadiget eller slidt;
- Der accelereres op til høj hastighed, når motoren er kold;
Diagnostik
Den maksimale periode for delens brug er 10.000-15.000 kilometers kørsel. Motorolie bruges op på omkring samme tid.
I de fleste tilfælde kan filteret diagnosticeres visuelt. Men hvis den visuelle inspektion viser, at reservedelen er beskadiget, er det nødvendigt at undersøge hele smøresystemet på køretøjet og kontrollere, om motoren fungerer korrekt.
Udskiftning af oliefilter
Delene kan ikke repareres, så de skal udskiftes, hvis de er beskadiget. I de fleste tilfælde vil det nye filter blive monteret samtidig med udskiftning af motorolien. Til dette formål drænes smøremidlet fra filteret, og derefter fjernes beskyttelsen på motoren, og filterdækslet fjernes.
At erstatte denne del, kræver et betydeligt arbejde, og det er derfor tilrådeligt at ty til fagfolk. Det nye filter skal svare til den del, der sidder i bilen i forvejen. Selv små afvigelser kan have en negativ indvirkning på olieflowet i systemet. Hvis filteret udskiftes for sent, kan motoren ødelægges.