
Oliepumpe til bil
Oliepumpe til
Oliepumpe: nyttig information
Oliepumpen leverer olie under pres til de mest efterspurgte overflader, såvel som til olie rengørelse og køle faciliteter. Oliepumpen udfører funktionen af at pumpe olie fra motoren til olietanken. Der er to typer af pumper: enkelt sektion pumpe og dobbelt sektion pumpe. Opgaven for den anden sektion er at levere olie til oliekøleren. Alle oliepumper består af en oliepumpekrop, som indeholder kørsels gear, drivakslen på hvilken bilistens gear sidder på, dæksler og stik til overtryksventilen. Bilistens gear roterer uhindret på aksen. Oliepumper er regulerbare og ikke-regulerbare. Ikke-regulerbare pumper bi beholder samme pres på grund af det faktum, at pumpens kapacitet ændres.
Oliepumper er delt i to typer – rotor type pumper, og gear type pumper. Gear oliepumpen består af en metalkrop med to tandhjul – drev tandhjul og stjernehjuls tandhjul. Når tandhjulet begynder at rotere under påvirkning af drivakslen, olie samvirker med tandhjulene og overføres fra indsugningsrøret ind i udledningskanalen og så ind i systemet. Rotor type pumpen har en anderledes struktur – ligesom gear type pumpen, så består den af en metalkrop med to bladede rotorer inde i den. Den inderste rotor kaldes drivrotoren, og den ydre kaldes den sekundære. Når de roterer transporterer de olien med deres blade og direkte ind i systemet.
Du kan købe en oliepumpe i vores onlinebutik. Vi tilbyder bil reservedele til fordelagtige priser og hurtig levering. Du kan også købe andre reservedele, som bremseklodser, tændingsmoduler eller forlygter.
Sådan opdager man defekter i en oliepumpe
Oliestanden bør tjekkes mindst en gang om måneden. Efterse først pumpen tandhjul og gear. Komponenten bør ikke være slidt eller beskadiget af mekanisk belastning. Fjern derefter boltene på den trykreduktionsventilstemplet, og fjern komponenten. Tjek at tandhjul og hus ikke har taget skade. Tjek derefter graden af slid på fjedre og tilstopning af filteret.
Du kan afgøre om oliepumpen skal efterses ved følgende tegn:
- manglende smøring på komponenten,
- dele af motoren bliver overophedet,
- olietrykket i smøringssystemet falder.
Årsager til defekter i oliepumpe
Komponenten der sidder mellem krumtaphus og pumpe, som der flyder olie igennem, hedder oliesugerøret. En snavset krumtaphus kan være en faktor der medfører at sugerøret tilstoppes og hurtig forringelse af pumpens effektivitet. Dårlig oliekvalitet og lav oliestand kan også fremskynde nedslidning af komponenten.
For sent olieskift eller kørsel i støvfyldte omgivelser kan føre til tidlig nedslidning af komponenten. Det kan også bevirke ophobning af snavs på trykaflastningsventilen
Årsager til mekanisk skade på tandhjulene kan også være sammenstød. Det sker tit at pumpen bliver defekt pga. en aggressiv kørestil og off-road-kørsel ved høj fart.
Reparation af oliepumpe
I tilfælde af mindre defekter kan komponenten repareres. Skil først pumpen ad og vurder tilstanden af trykaflastningsventilen, rengør den derefter grundigt. Komponenten selv bør renses med benzin og smøres med olie. Hvis krumtaphuset er tilstoppet, tappes olien af, og sugerøret og bundkar renses.
Udskiftning af oliepumpe
Den gennemsnitlige brugstid af oliepumpen er 150.000 kilometer. Hvis komponenten ikke arbejder effektivt, skal den udskiftes. For at afmontere pumpen skal boltene der holder bundkar og krumtaphus skrues ud og bundkaret fjernes. Fjern derefter sugerørets mundstykke. Rengør bundkarret og udskift pakningen. Monter den nye pumpehuset ved at gøre ovenstående i omvendt rækkefølge. Efterspænd endelig motorens monteringsdele, og påfyld ny olie.