Stabilisatorstang bil
Stabilisatorarm til
Stabilisatorarm: nyttig information
I de fleste biler i forhjulsophæng der ligger stabilisator bar. Det ligner en lille buet tværgående stålstang, hvis ender normalt er knyttede direkte til den nederste styrearm. Men nogle biler har en del, der kaldes pendulstøtte, som giver forbindelse mellem stabilisator og suspensionarm. Hvis du bruger teknisk ordforråd er enstabilisator bar torsion bar, hvilket forhindrer overdreven krops rulning i sving. Det udfører denne funktion ved at vride. Enderne af delen er fastgjort til uaffjedrede masser.
Hvis det er umuligt at fastsætte stabilisatoren ved hjælp af en klemme, da anvendes pendulstøtte. Stabilisatoren i dette tilfælde kan installeres højere for ikke at reducere frihøjde. Pendulstøtte er ansvarlig for komfortabel kørsel ved lav hastighed og langsom kørsel i sving. Når du ikke hører nogen banken på i denne del, så alt er OK. Men hvis der er et knæk, skal pendulstøtten udskiftes. Det er vigtigt at udskifte den defekte pendulstøtte, da det kan resultere i en alvorlig ulykke. Desuden er det nødvendigt løbende at kontrollere denne bildel. Problemet kan ikke engang at være indlysende med en rolig tur. Det viser sig i de fleste tilfælde kun, hvis et skarpt sving.
Ny originaldel vil spare bilejere fra eventuelle problemer, når de installerer det. Det vil også give sikker kørsel. Hvis du vælger en analog af den oprindelige del, er der ingen garanti for, at pendulstøtten vil vare i lang tid. Ingen anbefaler at spare på delenes kvalitet, uanset om du har brug for en støddæmper, bremseskiver eller termostat. Hvis du ønsker at spare på bildele, så besøg vores online butik og vælg den nødvendige del. Dens pris vil være langt lavere end i andre butikker, men de vil være af højeste kvalitet.
Defekt stabilisatorlink
- Brud på de tyndeste steder;
- Delen er deformeret;
- Et hul er opstået i den nedre eller øvre kuglekomponent.
Tegn på defekt stabilisatorlink
- Bumpelyde høres fra under motorhjelmen ved kørsel;
- Bilen afviger fra kursen, når du kører med høj hastighed;
- Bilen trækker til siden, når du slipper rattet;
- Køretøjet ruller meget under bremsning;
- Bilens krop læner sig til siden i sving.
Årsager til defekt stabilisatorlink
- Bilen er overbelastet;
- Kørsel på veje i dårlig kvalitet;
- Systemet har mistet tryk;
- Delen er slidt;
- Delen er blevet beskadiget på grund af mekanisk påvirkning;
- Aggressiv kørestil.
Diagnostik
Drej rattet så langt det kan gå for at få plads i hjulområdet. Ryst styrekredsløbet. Hvis der fremkommer et mellemrum, kræves der en udskiftning af delen. For en mere grundig inspektion skal du bruge en smørgrav eller en platform. Slip koblingen ved at skrue møtrikken af. Hvis lyde kan høres under rystning, eller der er huller leddene, skal koblingen udskiftes. Hvis delen kan let vendes ved samlingens sæde, viser det, at leddenes dele er løse.
Udskiftning af stabilisatorlink
Komponenten kan ikke repareres. Den gennemsnitlige levetid for et stabilisatorlink er 120.000 operationelle kilometer. Erstatning kan udføres af dig selv eller af værksteder. Ved udskiftning af delen, skal du gøre følgende:
- Fjerne hjulet (det anbefales at bruge specielt smøremiddel på møtrikker og bolte, som vil gøre det lettere at skrue det løs).
- Løsne boltene ved hjælp af en skruenøgle, hvor du skal holde bolten med en unbrakonøgle.
- Reducere belastningen på suspensionen ved at placere en støtte under forhjulets arm.
- Fjern den beskadigede del.
- Montere et nyt link ved hjælp af svensknøgle og unbrakonøgle.
- Remontere hjulet.