Støddæmper bil
Fjäderben til
Fjäderben: nyttig information
Støddæmperen er en mekanisme som konverterer mekanisk energi til varme. I moderne køretøjer refererer det til en enhed, som tillader dig at gøre det blødere at sidde ned eller komme ind i bilen, at bremse eller andre uheldige situationer, som kan opstå for køretøjet. Og det sikrer først og fremmest bilisten og passagererne frem for selve bilen.
Støddæmperen består af fjedre, benzin, vridningsbarer, væsker og selvfølgelig gummidele. Den virker sådan her: fjedren, som tager imod slaget i et sammenstød, mens man sætter sig ind eller stopper, konverterer den opståede energi til varme, som bruges til at varme olien. Derudover påvirker oliens væsketykkelse, som bilisten har fyldt i støddæmperen, dens præstation, givet det brede spektre af mulige temperaturer i det arbejdende køretøj.
Alle støddæmpere kan deles i hydraulisk, gas og luft. Denne inddeling er betinget, fordi i alle disse tilfælde er det vigtigste at huske på, at ventilen essentielt forbliver uændret. Den vigtigste ventil bevæger sig ind i den centrale cylinder. I hydraulisk- og luftstøddæmpere er der også en ydre cylinder, hvor olien bevæger sig gennem systemet på den nedre ventil. Gasstøddæmperen har ikke en ydre cylinder. Hvis du har brug for at udskifte knastakslen, er det ikke nødvendigt at bruge tid på at handle ind, eller på servicecentre.
I dette tilfælde vil du ikke kun miste tid, men også betale en betydelig overpris for den del, du skal bruge. Det er bedre at gå til vores onlinebutik. Vi tilbyder en lang række af knastaksler til et hvert bilmærke. Bestil den nødvendige del til en fordelagtig pris. Og vi sørger for, at leveringen vil blive sendt til dig hurtigst muligt. Udover knastaksler kan du også købe andre bildele, såsom bærende støddæmper, gnist stikprop eller flange.
Sådan opdager man defekter i støddæmpere
Tilstanden af delen bør efterses efter hver 200.000 kilometer. Efterse først komponenten. Hvis der er spor efter olie eller korrosion, skal støddæmperen udskiftes. Efterse også dækkene (der kan være tegn på uens slid). For det meste kan man efterse delen ved at gynge for- og bagenden på bilen. Hvis bilen gynger mere end en gang før den falder til ro, når man skubber til den, fungerer støddæmperne ikke optimalt. Kør på autoværksted hvis der er brug for et grundigere eftersyn.
Du kan bedømme om støddæmperen skal efterses ved følgende symptomer:
- forøget bremselængde,
- forringede styreegenskaber,
- mislyde under kørsel,
- karosseriet gynger,
- nedsat kørekomfort,
- dækkene slides ikke ens og forkert.
Årsager til defekter i støddæmpere
For det meste bliver oliepakdåser og bøsninger defekte i støddæmpere. Dette skyldes dårlig kvalitet og forkert brug. Mekanisk skade på støddæmperstangen o den overflade kan skyldes forkert montering af den. For eksempel skyldes et ødelagt gevind i toppen af stangen at man anvender trykluft slagnøgle, hvilket er strengt forbudt. Komponenten kan evt. også blokere pga. forkert montering: stempelstangen bliver skæv og sidder fast i stempelrillen. Derfor kræver montering af delen at man overholder retningslinjerne og anvender passende værktøjer.
Under drift udsættes støddæmpere for stor belastning og skal derfor vedligeholdes regelmæssigt. Hvis man ikke overholder intervallerne for udskiftning af støvhætter og manchetter mister støddæmperne tæthed og vil være sårbare over for afslibning fra snavs og rust.
Reparation af støddæmpere
Det kan anbefales at bede et autoværksted om hjælp, hvor mekanikerne kan:
- udskifte oliepakdåser, pakninger, rustne og bøjede stænger,
- udbedre lækager,
- genoprette manglende nitrogen i delen,
- udskifte væske,
- efterse komponenten på en prøvebænk med to hastigheder,
- genoprette støddæmperne med sputtering eller polymerer.
Udskiftning af støddæmpere
Ved normal brug skal støddæmperne udskiftes en gang hver 3. eller 4. år, og hvis man kører meget i drøje omgivelser - efter hver 40.000 til 50.000 kilometer. For at undgå udskridning udskifter man begge støddæmpere på samme hjulaksel samtidig. Gør følgende for at udskifte en støddæmper:
- fjern hjulet og derefter bremseslangerne uden at koble dem fra kalibrene (ellers skal bremsevæsken tappes af),
- løsn de øverste monteringsdele på støddæmperstangen,
- skru de nederste møtrikker af som holder delen fast,
- komprimer forsigtigt og jævnt fjederen med et afmonteringværktøj,
- Monter en ny komponent.
- gør ovenstående i omvendt rækkefølge.
- sikr dig at fjederen ikke har revner.