Tændspole bil
Tændspoleenhed til
Tændspoleenhed: nyttig information
Tændingssystemet er et kompleks af udstyr og apparater, som hver især udfører sin nominelle funktion for at sikre normal drift af motoren. Spolen har funktion som en transformer, der omdanner den høje spænding til lav. De grundlæggende funktioner i tændspolen er de primære, sekundære vikling, og de elektriske forbindelser. De tynde sekundærvikling er placeret omkring en metallisk stang og er en isoleret ledning, dækket med 1 mm tykt kobber. Oven i det, er den primære vikling viklet med en kobber belægning, 0,6 til 0,9 millimeter tyk. Der er to grundlæggende typer af bredbånd en og to styret tændspole.
Et af de vigtigste krav er, tændspolen skal oplade hurtigt for at vende spænding til tændrørene. Hvis tændspolen er defekt, vil motoren ikke starte. Den største tegn på fejl i tændspolen er den høje temperatur, mens den er slukket. Det er let at bestemme, ved at røre den med hånden. For at sikre, at spolen er i funktionsdygtig stand, er du nødt til at få den ud af fordelerkappen, klippe de vigtigste højspændings ledninger og indstille en afstand på 6 mm mellem spidsen af tråden og bilen. Hvis spolen fungerer, vil en stærk blå gnist vises i det ene hul, når startermotoren åbner kontakterne. Hvis gnisten er svag eller fraværende, indikerer det en fejl i tændspolen.
Hvis du har opdaget en tændspole fejl, skal du kontakte vores online shop. Vi tilbyder forskellige typer af tændspoler for alle typer køretøjer. Du vil også nyde lave priser direkte fra producenterne, samt hurtig levering til ethvert sted. Bortset fra tændspole, kan du købe andre bildele, såsom tændingsmodul, tændingssystemet og tændrør.
Fejl på tændspolen
- Spolen er beskadiget;
- Slid af delen;
- Tændspoler er overophedet;
- Spidsen af spolen er opslidt;
- Tændingsblokken er knækket af.
Tegn på fejl på tændspolen
- For høj motorstempelhastighed, især ved høj luftfugtighed;
- Den maksimale effekt af bilen er væsentligt reduceret;
- Højt forbrug af brændstof;
- "Check Engine" lyser.
Årsager tilfejl på tændspolen
- Tændrør af dårlig kvalitet;
- Motoren overopheder;
- Stigning i ekstern temperatur, snavs og støv;
- Brudt isolering af spolen for at nå 35 volt;
- Forankringer, der løsner sig;
- Spolevibrationer;
- Svigt i det elektriske kredsløb.
Diagnostik
Du har brug for en særligt udstyr til at identificere eventuelle defekte tændspoler. For dig selv er det kun muligt at kontrollere de ydre tegn. Spor af oxidering, mørk imprægnering eller små revner på delen tyder på fejl.
Selv ubetydelige tegn på fejl i tændspolen medfører, at ejeren af køretøjet skal kontrollere denne del på et værksted. Først og fremmest kan mekanikeren kontrollere modstandens indikatorer for tændspolerne (primære og sekundære). Et multimeter og et ohmmeter anvendes til dette formål. For en primær spole, er det normale antal ca. 0,5-2 ohm. Standardindikatoreren for en sekundær spole ligger i området fra 6 til 15 ohm. Nøjagtige indikatorer for modstand angives af bilfabrikanten i den tekniske dokumentation.
Spolen bør udskiftes efter 60.000-80.000 kilometers drift. Det er ønskeligt at udføre undersøgelser mindst to gange om året eller efter hver 30.000 kilometers drift.
Reparation og udskiftning af spolen
Tændspolen kan ikke repareres. Kommer der ilt ind i reservehjulets hus, vil det kun forværre skaden. Udskiftning er påkrævet selv ved mindre fejl.
Korrekt drift af tændspolen er afhængig af en korrekt ledningsforbindelse. Udskiftning af delene tager kor tid, men kræver hjælp fra kvalificerede teknikere.