Termostat kølemiddel bil
Termostat til
Termostat: nyttig information
Termostaten behøves for at regulerer mængden af kølervæske, som passerer gennem radiatoren. Dette sikrer en optimal temperatur i hele systemet. Denne enhed sidder i en slange mellem radiatoren og kølekappen i motoren. Biler med kraftfulde motorer er udstyret med en termostat med elektrisk varmelegeme, som tillader en to-trins temperaturkontrol af kølervæsken. For at sikre dette, er der tre arbejdspositioner i denne enheds konstruktion. Når motoren underlægges et fuldt læs, så sikrer det elektriske varmelegeme en total åbning af termostaten. På samme tid falder køletemperaturen til 90 grader, og forringer muligheden for motorfejl. Sædvanligvis stopper kølertemperaturen inden for 105 grader.
Termostaten er lavet af messing. I bunden af termostathusningen er der en svejsningsbælg ( sylphon) med en hjælpeventil og en hul aksel med en hovedventil. Fabrikeret med form som en cylindrisk sylphon lavet af tynd messing. Termostaten bælgen fyldes med en blanding af vand og ethanol, som let varmes og koges. Når vandtemperaturen er under 70 grader, er der inden i bælgen et lavt tryk af mættede flydende dampe, som bliver sammenpresset under trykket af de elastiske korrugerede vægge. Udover det, så er hovedventilen helt lukket, og hjælpeventilen er åben. Den bevæger sig i et kort kredsløb, vandet passerer radioatoren. Under trykket af den fordampende væske og ved en vandtemperatur over 70 grader, strækkes muffen, spindlen og ventilerne sættes frem, hvilket tillader vandet at trænge ind i radiatoren gennem den åbnede hovedventil. Når vandets temperatur overstiger 85 grader, så lukker hjælpeventilen sideåbningerne og klipper det overskyende vand fra termostaten til vandpumpen.
Hvis du har registreret et problem med din termostat, skal du kontrollere eller udskifte den defekte del på et værksted eller garage. For at undgå yderligere udgifter til en del, f.eks. radiator, bremseslange eller ekspansionsventil, så bestil i vores onlinebutik, og udskift bagefter. På denne måde vil du spare tid og penge.
Termostatfejl
- Termostatventiler åbner og lukker uregelmæssigt;
- Manglende tryk i systemet;
- Ufuldstændig ventilåbning;
- Termostatventiler åbner på det forkerte tidspunkt;
- Termostatiske dele er slidt eller beskadiget;
- Funktionsfejl;
- Kompressor er slidt eller beskadiget.
Tegn på termostatfejl
- Motoren varmer dårligt eller overopheder;
- Benzinforbruget overskrider de normale grænser;
- Motoreffekten er lav;
- "Check Engine" indikator lyser.
Årsager til termostatfejl
- Stærke vibrationer;
- Ustabilt arbejde af motoren;
- Ustabil forankring;
- Lavt niveau af kølervæske;
- Olie findes i termostaten;
- Brud på den kølende ventilator;
- Højt systemtryk;
- Tilstopning af systemet.
Diagnostik
For at kontrollere termostaten, skal du udføre nogle enkle handlinger. Til at begynde med er det nødvendigt at opvarme motoren. Derefter måles temperaturen på slangen, der forbinder radiatoren til termostaten. Hvis slangen er kold, fungerer systemet som det skal.
Termostatens åbningstemperatur må ikke overstige 84-90 °C og temperaturen af den nedre manifold, virker under samme temperaturtilstand. Men vi behøver ikke anbefale dig at gøre dette uden hjælp fra en mekaniker.
Typisk er en termostats levetid ikke mere end 100.000 kilometer. Men du bør tjekke muligheden for fejl mindst en gang om året. Analyse af termostaten skal ske ved det planlagte eftersyn af køretøjet.
Udskiftning af termostat
Den beskadigede termostat kan ikke repareres, kun udskiftes. Dette udføres med anvendelse af standardværktøjer. Monteringen af delene og måling af åbningstemperaturen kan være svært.
Før delen udskiftes er det nødvendigt at dræne kølervæsken og spænde de løse remme på varmevekslerens indløbs- og udløbsslanger. Og først derefter kan slangen på termostaten blive afmonteret. Termostatudskiftning er ikke særlig dyrt. Det er derfor ønskeligt at erstatte denne del ved det første tegn på svigt.