
Udstødningsventil til bil
Udstødningsventil til
Udstødningsventil: nyttig information
Udstødningsventilens opgave er at åbne eller lukke indløb- og udløbshullet, som sidder på topstykket (overhead ventil) eller i motorblokkene (L-hoved mekanisme). Udstødningsventilen opfylder kun to funktioner. Først skal den udføre en isolerende funktion af cylinderen under kompression og forbrændingsstrøg både ved indløb og udstødningsrørene. For det andet skal den, når ventilen er åben, yde mindre modstand til gasserne bevægelse. Det er også værd at notere, at modstanden bliver lavere, når gasserne flyder i ventilen, hvilket giver en let passage fra hoved til stangen.
Sammen med andre dele i benzinfordelingsmekanismen, såsom stangen eller ventilløfterdækket, skal udstødningsventilen være let. Det er fordi, at ved den reciprokke bevægelse, skal der ikke opstå en stor inertikraft. Med hensyn til en tæt pasning af delene direkte til sadlen, der på den nedre side af udstødningsventilen hoved er en affasning i en vinkel på 45 ° eller i en vinkel på 30 °, som obligatorisk slibes. I bilmotorer er de mest almindeligt anvendte udstødningsventiler dem med flade eller tulipan hoveder. Ventiler med flade hoveder er lettere og deres varme overflade er mindre.
Hvis du har problemer med dele til benzinfordelingsmekanismen, som er gået i stykker, må du ikke fortvivle! For du beslutter at få til et servicecenter for at udskifte delene, så besøg vores onlinebutik, for at finde den nødvendige reservedel til en fair pris. Uanset om du behøver et timingbælte, tandhjul eller en mellemvejs lyddæmper, så kan du altid finde de rette autodele i vores omfattende katalog. Derudover har garager måske ikke altid den del du lige mangler, og så skal du vente et par uger, før de får den hjem. Det er fordi de ikke arbejder direkte med reservedelsforhandlere. Når du køber i vores onlinebutik, kan du være sikker på, at det produkt, vil være i dine hænder på kun få arbejdsdage!
Sådan opdager man defekter i udstødningsventilen
Først skal den efterses med det blotte øje, så man kan bedømme dens tilstand. Tjek om komponenten sidder korrekt og om størrelsen af ventilens anlægsflade er tilstrækkelig. Denne skal helst være 1,15-1,5 mm. Derefter måler man spillerummet mellem komponenten og stemplet. For at gør dette trækker man stemplet så langt ud som muligt. Det optimale spillerum er 2,5 mm. Hvis din måling er mindre end denne værdi, kan ventilen ramme stemplet, hvilket omgående vil ødelægge ventilen.
Derudover er det nødvendigt at tjekke hvor snavset komponenten er. Hvis komponenten har store kulaflejringer eller forbrændingsrester og olienedbrydningsprodukter, skal komponenten rengøres. Brug midler indeholdende alkohol til rensning.
Du kan afgøre om udstødningsventilen skal efterses ved følgende symptomer:
- trykket i udstødningsgassen er forøget,
- brændstofblandingen antænder tilfældigt i motorens cylindre,
- forøget brændstofforbrug,
- "check engine"-lampen lyser på instrumentbrættet,
- motoren bliver hurtigt overbelastet,
- der dannes for megen kondens på motoren,
- lugt af udstødningsgas i kabinen.
Årsager til defekter i udstødningsventil
Udstødningsventiler er beregnet til brug under hård belastningen: de udsættes konstant for stort tryk, kemikalier og ekstreme temperaturer, som kan overstige 650 °C. Derfor skal de fremstilles af særdeles holdbare materialer og med præcise teknologier. Selv de mindste produktionsfejl reducerer komponenternes levetid meget. I dag er fabrikationsfejl den mest almindelige årsag til defekter i udstødningsventiler.
Ofte skyldes defekter i ventilerne at de vedvarende overopheder. Det kan skyldes forskellige påvirkning inkl. dårlig brændstofkvalitet. Lav oktan brændstof forårsager eksplosioner under forbrændingen. Dette bevirker pludselige temperaturstigninger og hurtig nedslidning af komponenten. Fejl i brændstofforsyningen, som hæmmer dannelsen af brændstofblandingen, kan have lignende resultater. Konstant kritisk høje temperaturer kan bevirke deformering af ventilstammen hvorved delen kan sætte sig fast.
Forkert justering af ventilfrigang, manglende ventiltæthed mellem ventilhoved og -sæde, opbygning af slagger på kontaktfladerne, slid på enkeltdele og snavs, og en slap returfjeder reducerer meget varmeoverførslens effektivitet. Som konsekvens brænder et ventilhoved, der er konstant overophedet, igennem, cylindertætheden ødelægges, og motoren får fejldrift.
Reparation og udskiftning af udstødningsventil
Reparation kan ikke fjerne beskadigelse på komponenten. Selvom ventilen er lavet af meget holdbare materialer, skal den udskiftes, hvis den er smeltet eller skæv.
For at montere en ny komponent skal man fjerne cylinderhovedet. Udskiftning bør overlades til et autoværksted.
Efter at have udskiftet ventilen, skal den placeres i ventilhovedet. Til dette formål anvender man et særligt slibemiddel.
For at kunne samle motoren korrekt igen anbefaler vi, at man sætter mærker på delene mens man skiller den ad. Efter motoren er genmonteret bør man køre en prøvetur ved middel hastighed.