
Udstødningssystem til bil
Bildele til Udstødningssystem
Udstødning til
Sådan opdager man defekter i udstødningssystemet
Vi anbefaler at man starter med at lytter efter mislyde fra den kørende motor og udstødningssystemet. Det normale er en jævn, halvkraftig lyd og ingen mislyde (raslen, hvinen, hvislen eller knald og brag). Dernæst udfører man en inspektion med det blotte øje. Først og fremmest skal man lægge mærke til mekanisk skade, korrosion og smeltede dele. Hvis man ikke opdager nogen fejl, anbefaler vi at man søger assistance fra et autoværksted, hvor man kan foretage en computerdiagnostik.
Følgende tegn er symptomer på at udstødningssystemet skal efterses:
- knald fra udstødningsrøret,
- motoren overopheder ofte,
- nedsat motorkraft,
- en særlig lugt i kabinen,
- mislyde under kørsel,
- forhøjet motorstøj.
Årsager til defekter i udstødningssystemet
En af de mest almindelige årsager til at udstødningssystemets elementer bryder sammen, især lydpotten og katalysatoren, er mekanisk skade. For det meste opstår de når man kører over forhindringer, stenslag eller andre hårde objekter eller som følge af trafikuheld. Biler som bruges meget til off-road-kørsel eller på vejbaner af dårlig kvalitet, har forhøjet risiko. Vejsalt har også ødelæggende indvirkning på udstødningssystemets komponenter.
Grundet deres placering er lydpotten og katalysatoren mere udsat for fugt end de andre komponenter. Hvis man ikke opbevarer bilen under egnede forhold eller kører meget i et fugtigt klima, ruster disse elementer nemmere. Kørsel gennem vandpytter kan også have en negativ indvirkning: pludselige temperaturudsving kan ødelægge katalysatorens indsats.
Defekter i andre systemer og enheder kan føre til defekter i udstødningssystemet. For eksempel kan fejltænding pga. fejldrift i taktsystemet eller fejl i iltsensoren føre til en situation hvor en del af brændstofblandingen ikke bliver forbrændt i forbrændingskammeret men i katalysatoren, hvilket bevirker at denne smelter. Anvendelse af brændstof af dårlig kvalitet (fx med metalholdige additiver) eller hvis motoren kører med brændt olie, medvirker til at katalysatoren bliver beskidt.
Undertiden kan montage af komponenter af dårlig kvalitet eller monteringsfejl føre til tidlig nedslidning af udstødningssystemets dele.
Reparation og udskiftning af udstødningssystemet
Vi anbefaler at du overlader reparation af udstødningssystemet til et autoværksted. I visse tilfælde skal du bruge et svejseapparat for at udskifte defekt dele af systemet. En beskadiget del, som kan udskiftes, skæres ud og en ny svejses på. Vi minder om at katalysatoren i udstødningssystemet indeholder substanser som er ekstremt sundhedsskadelige. Katalysatoren bør udskiftes for hver 120.000 kilometer.