Vandpumpe bil
Vandpumpe til
Vandpumpe: nyttig information
Sådan opdages fejl på den ekstra vandpumpe
Undersøgelse af delen begynder med en inspektion. Pletter af væske på delens overflade tyder på, at husets integritet eller forseglingen er svækket.
Start derefter motoren, sæt varmen til den maksimale temperatur og lyt efter, om pumpen starter. Hvis den ikke starter, skal du bruge et multimeter eller en testpære for at kontrollere, om strømkablet kan benyttes.
Pumpen skal afmonteres for en mere omfattende undersøgelse. Rust i dele af metal tyder på, at delen skal udskiftes.
Du kan se, at den ekstra vandpumpe skal undersøges ved de følgende symptomer:
- Hjælpevarmeren slukker ned for tidligt.
- Motoren opvarmes ikke godt i tomgang (relevant for dieselbiler).
- For lav temperatur i kabinen, når varmen er tændt.
- Den indbyggede computer viser, der er en fejl.
- Hyppig overophedning af motoren.
- Kølevæske niveauet er faldet.
Årsager til fejl på den ekstra vandpumpe
Den mest almindelige fejl på pumpen er slitage på kontaktbørsterne til elmotoren. Til sidst slides de ned, og når, der så tilsluttes strøm på, aktiverer delen ikke motoren. Typisk opstår behovet for at udskifte børsterne efter 100.000 kilometer.
Delen udsættes for fugt og snavs som kan føre til rust af huset og oxidation af kontakter. Desuden kan pumpeakslen ruste i tilfælde af et køretøj, der ikke er i brug i lang tid. Akslens stop kan også skyldes indtrængen af et fremmedlegeme mellem pumpehjulene.
Kølevæske lækage fra afløbshullet eller fra pumpens monteringssted skyldes normalt resultatet af slid på bundforseglingen. For tidlig ødelæggelse af forsegling kan opstå på grund af brug af en forurenet væske, eller pumpen tændes med mangel på væske. Anvendelse af en uegnet væske eller blanding af væsker, der er forskellige i sammensætningen, er også farlig for enhedens dele. Desuden kan forsømmelse af udskiftning af frostvæske føre til tilstopning af pumpes forbindelser.
Hvis delen hele tiden arbejder under høj belastning, er risikoen for kortslutning i dens viklinger betragtelig højere.
Reparation og udskiftning af den ekstra vandpumpe
Generelt er reparationen af hjælpe køler ecirkulationspumpe ikke fornuftigt, men i nogle tilfælde kan problemet løses ved at udskifte børsterne eller rengøre delene.
At afmontere og montere en ny del i medfører normalt ikke problemer. Før du begynder udskiftningen, skal du dræne væsken fra kølesystemet. Løsen derefter klammerne, fjern slangerne fra pumpeforbindelserne og træk ledningsnetstikket ud. Du skal rengøre pumpens monteringssted for snavs og rust, og derefter installere en ny pumpe, når du har udskiftet forseglingen. Derefter kan du tilslutte slangerne igen og ledningsnetstikket til den og også genopfylde frostvæsken i kølesystemet.
For at sikre delens funktionalitet, start motoren, varm den op, og tænd derefter for hjælpepumpen. Hvis delen kan betjenes og er tilsluttet rigtigt, vil du høre en karakteristisk, summende lyd.