
Rudehejs bag/foran + venstre/højre til bil
Ruderegulator til
Ruderegulator: nyttig information
Rudeoptræk refererer til bilens komfortsystem. Det giver ekstra komfort for både fører og passagerer. I moderne biler er det meksmiske rudeoptræk, som bruger en manuel gearkasse, næsten tvunget ud af de elektriske rudeoptræk. En ny type rudeoptræk er installeret i dørkarmen, på en separat ramme eller på kroppen. Rudeoptræk er en simpel anordning. Den består af en drivmekanisme, et styresystem og hejsemaskineriet. For drivmekanismen, som også kaldes en motor-gearkasse, er det en forbindelse mellem den elektriske motor, snekkegear og tandhjulsdrevet. Det er en enkelt enhed, som har til formål at skabe den nødvendige kraft til at bevæge vinduet.
Hejsemaskineri er nødvendigt for at hejse vinduet. Afhængigt af udformningen af denne mekanisme, er der flere typer af vinduesløftere - kabel, armenes og rack. Med hensyn til den hyppigst anvendte ordning i moderne biler, foretrækker producenter primært kabel og håndtag. Det skal også siges, at moderne elektriske vindue løftere har to typer af styresystemer - direkte og elektronisk. Direkte kontrol er en forholdsvis simpel konstruktion. Den gennemføres i tre-position switch, som er inkluderet i strømkredsen af den elektroniske motor. Når kontakten flyttes til den første position, roterer motoren i den ene retning, og når til den anden stilling - polariteten og retning af motorens rotation ændres.
Elektronisk styring er langt mere kompliceret. En input-enhed, elektroniske styreenhed og udførelsesenhed yder I samspil dette. Svigt af rudeopløfteren kan resultere i gener i form af sikker drift af bil og komfort sikring. Hvis du har brug for denne reservedel, er det nemmere og hurtigere at bestille det via vores online butik, som også tilbyder et stort udvalg af autodele, såsom en dæmper stiver, bremseklodser eller interiør filter.
Sådan opdager man defekter i rudehejs
Tjek først sikringen. Hvis den er intakt, kontroller da spændingen. Brug et multimeter hertil. Hvis der ingen spænding er, skal man kontrollere styrenheden for at udelukke relæfejl og beskadigede ledninger. Start motoren og tryk på knappen til rudehejset. Hvis mekanismen ikke reagerer, er børsterne defekte. Hæv og sænk ruden flere gange. Mislyde indikerer at lejet i elektromotorens reduktionsgear er i stykker. Tjek også om kablet er i stykker eller slidt.
Du kan afgøre om rudehejset skal efterses ved følgende symptomer:
- ruderne ruller langsomt op,
- knirkelyde når ruderne rulles op eller ned,
- ruderne kommer ikke på plads når man ruller ned og vibrerer,
- ruder ruller op og ned af sig selv,
- rudernes oprulningsmekanismer går i baglås,
- der kan kun rulles op/ned efter motorstart.
Årsager til defekter i rudehejs
Alle defekter i rudehejs kan opdeles i elektriske eller mekaniske. De første skyldes kortslutning i ledningerne. Her brænder sikringen over og rudehejset virker ikke. Kontakterne kan holde op med at fungere pga. korrosion, så ruderne ikke reagerer når man trykker på knappen.
Her skyldes fejlen mekanisk skade på komponenten. Ved fx et trafikuheld kan strømledning eller signalledning tage skade eller blive ødelagt og rudehejsets kabel kan knække. Derudover kan tandhjulene i reduktionsgearet og kulbørsterne i elektromotoren blive slidt over tid.
Reparation og udskiftning af rudehejs
Smør først styring og mekanismerne i delen, fjern derefter motorens hus og træk rotoren ud. Vha. sandpapir kan aflejringer på kulbørsterne slibes af. Du bør også rengøre knappernes kontakter. Hvis delene har taget mekanisk skade, skal de udskiftes. Et slidt tandhjul i reduktionsgearet skal ligeledes udskiftes. Hvis trykhuset er korrekt forbundet til enheden, men ruden ikke ruller op, er trykhuset/aktuatoren i stykker. Her skal aktuatoren udskiftes. I tilfælde af alvorlige defekter (ødelagte monteringsdele eller et revet kabel), skal hele rudehejset udskiftes.