Bærearm bil
Bærearm til
Bærearm: nyttig information
Ønskebenet er nødvendig for at give bevægelse i hjulcentret på et fly. Denne del er lodret til længdeaksen og sidder langs længdeaksen. Det er også værd at bide mærke i, at ingen af køretøjsaffjedringerne er komplette uden denne del. Som det er sædvanligt for McPherson affjedring i dag, er ønskebens affjedring i denne form sat gennem dæmperblokkene i tværstangen. Den er forbundet med hjulføjningen gennem en sammenføjning. Bilens karrosseri fungerer i denne situation som den øvre arm, idet den er sat på støddæmper støtten. Designet er ideelt for meget små og små klasser, men er ikke ideelt for andre bilklasser.
Affjedring på dobbelte ønskeben med to elementer som har en svingleje montering på rammen, tværstangen eller karrosseriet. Dette design giver forbindelse mellem de ydre ender ved at bruge kuglesammenføjninger med en styrestang eller stubaksel. Derfor jo større afstand mellem ønskebenene jo mindre kraft som arbejder i gearstængerne og lejerne. Derfor er delene mindre udsatte for kraft og derfor er kinetikken af affjedringen mere præcis.
Multi-link affjedring bruges på for og bag affjedring. For optimal kinetik af hjulene såvel som bedre stabilitet og medgørlighed bruges fire eller fem stænger. To stænger skal bruges til at holde hjulet. De andre giver den nødvendige kinetik. I dette tilfælde er det ikke nødvendigt at kombinere støddæmperen og fjedren ind i støtten. Det er også nødvendigt at tale om alle slags personbiler, hvor multi-link uafhængig affjedring primært bruges.
Hvis du skal udskifte ønskebenet så er det en god ide at gøre det på et værksted. Men det er dog meget bedre at bestille delen du mangler i vores onlinebutik. For eksempel støddæmper, tændingsspole eller flange. Du sparer tid og penge ved at købe online.
Sådan opdager man defekter i uafhængigt hjulophæng ophængsarm
For at efterse komponenten skal man bruge en donkraft eller lift. Fjern først kugleled, og sikr dig at armen ikke falder ned. Dette kan man tjekke ved at svinge den op og ned. Under normale forhold opfører armen sig som en fjeder og returnerer til udgangspositionen. Vær også opmærksom på gummibøsningerne - armen må ikke rotere i øjerne.
Du kan afgøre om uafhængigt hjulophæng ophængsarmen skal efterses ved følgende symptomer:
- mellemrum i hjulnav,
- slidte dæk,
- vibrationer i karosseri eller rat under kørsel,
- mislyde i sving og på dårlige veje,
- nedsat motorkraft,
- øget ratslør.
Årsager til defekter i uafhængigt hjulophæng ophængsarm
Den mest almindelige defekt i komponenten er deformering. Hovedårsagen til deformering og skævheder er at man kører over huller i vejen i høj fart. Komponenter af dårlig kvalitet som er blevet brugt for længe, bliver også defekte.
Under kørsel opstår der naturligt slid på hjulophængets gummibøsninger og kugleled, hvilket bevirker ødelagte dimensioneringer eller fuldstændig ødelæggelse af armen. For at modvirke den slags defekter skal man efterse ens ophængsdele efter hver 50.000 kilometer.
Svingarme kan være fremstillet af stål eller en legering. Dele af stål er mere modtagelige for rust pga. vand der trænger ind under kørsel. For at ophængsarme til at holde længere bør man vælge arme af legeringer.
Udskiftning af uafhængig hjulophæng ophængsarm
Gør følgende hvis du udskifter komponenten selv:
- understøt bilen efter at have løftet den med en donkraft,
- frigør holdemøtrikken,
- Frakobl armen fra karosseriet,
- frakobl stangen fra armens kugleled,
- fjern komponenten og monter en ny mellem kugleleje og stang,
- brug nye møtrikker og bolte når du monterer den nye komponent,
- skru møtrikkerne nedenunder med et moment på 90 N-m, og skru dem baglæns 30-40 grader.
- bagtil fastgør du armens bolt til karosseriet ved at spænde møtrikken (men ikke helt i bund),
- løft armen med en donkraft, så den har en horisontal vinkel på 80 grader,
- spænd møtrikken med et moment på 60 N-m,
- sænk bilen, og fjern donkraften.