Undervogn til bil
Bildele til Undervogn
Undervogn til
Sådan opdager man defekter i aksel og slutdrev
Denne enhed bør efterses for hver 50.000-75.000 kilometer. For at efterse aksel og slutdrev behøver du kun lidt tid til overs, en mekanikergrav, et hejs og en donkraft. Først skal du efterse de steder hvor delene er forbundet med hinanden. Sørg for at elementerne sidder tæt sammen, tjek at de er bevægelige. Det er vigtigt at sikre sig at bagakslens akselhus (på baghjulstrukne biler) er velsmurt. Hvis du har en bil med forhjulstræk, skal du tjekke smøringen på frontaksel og differentiale. Hvis man opdager tegn på lækage på aksel eller differentiale, skal man udbedre mellemrum og ikke glemme at tilføre olie.
Du kan afgøre om aksel og slutdrev skal efterses ved følgende tegn:
- Forøget vibration fra bunden af bilen,
- differentialet lækker,
- mislyde ved høje omdrejningstal,
- huset overopheder ofte,
- tydelig fejldrift af spidshjulsaksel i kurver og ved sving,
- tydelig deformering af akslen og dens komponenter.
Årsager til defekter i aksel og slutdrev
De mest almindelige årsager til defekter i aksel og slutdrev er en aggressiv kørestil. Hårde tryk på koblingspedalen, nødopbremsninger, kørsel over huller og humpler ved høje hastigheder - alt dette fører ikke blot til stor mekanisk belastning på komponenterne, men resulterer også i dårlige driftsegenskaber i smøremidlerne. Hvis der mangler olie eller den har mistet effektivitet, nedslides overfladerne på elementer der støder op til hinanden, hurtigere. Slid på pakninger og olietætningsdele eller manglende vedligeholdelse af systemet kan have samme resultat. Olien i akselhuset bør skiftes hver 6.000-12.000 kilometer afhængig af køreforholdene. Tjek også at monteringsdelene er efterspændte og at rullelejernes akselfrigang bliver justeret fra tid til anden.
Regelmæssig kørsel på dårlige veje kan fremprovokere mekanisk skade - splinter, revner og skævheder efter at man har ramt sten eller kørt over huller og forhindringer, kan give rustdannelse.
Undertiden kan dårlig drift af denne enhed skyldes dårlig kvalitet af monterede dele. For eksempel kan anvendelse af upålidelige lejer føre til blokering af drivaksel eller ændring af differentialets position og efterfølgende defekt.
Reparation og udskiftning af aksel og slutdrev
Både reparationsarbejder og udskiftning af systemets komponenter bør overlades til specialister. Vi minder om at gear skal udskiftes i par for at modvirke uens slid og efterfølgende ødelæggelse af hele samlingen. For at udskifte differentialet skal du bruge specialudstyr som forefindes på ethvert autoværksted. Udskiftning af akslen bør kun udføres i tilfælde af revner og rust.