Bagbro bil
Forbro til
Forbro: nyttig information
Hvordan opdages fejl på bilens karosseri ramme
En uafhængig vurdering af tilstanden på bilens karrosseri ramme er kun overfladisk muligt ved en visuel inspektion. Synlige fejl, deformationer, sprækker, rust og løsnede fæstninger er alle tegn, der viser, at der er behov for at reparere eller udskifte rammen. Grundigere undersøgelser kræver brug af specialværktøj og kan kun udføres på et værksted.
Følgende symptomer indikerer behovet for at undersøge bilens karrosseri ramme:
- Hjulene kan ikke sættes i den rette vinkel.
- Det er vanskeligt at lukke dørene.
- Øgede afstande mellem karrosseriets dele.
- Køretøjet slingrer til siderne under kørsel.
- Tidligt og ujævne slid på dækkene.
- Folder dannes på bilens gulv.
- Stabilisatorbøsningerne er løse i deres befæstigelser.
Årsager til fejl på bilens karosseri ramme
Sprækker, brud og deformationer på karrosseriets ramme sker grundet kraftig belastning forårsaget af en kollision. Lignende kan være en konsekvens af hjulets kontakt med forhindringer eller et dybt hul, særligt ved høje hastigheder. I disse tilfælde opstår der normalt samtidig en deformation af akslen, bærearmene og bundrammen.
I erhvervskøretøjer kan et vrid på rammen skyldes transport med for stort læs eller ved en ulige fordeling. Risikoen for skade på delen forøges, når køretøjet bruges i terræn. Kørsel på dårlige veje medfører, at nitte befæstigelser løsner sig. Brud på rammen kan skyldes manglede overholdelse af reglerne for slæbning.
Et udbredt problem med bilens karosseri ramme er rust. For det meste sker dette pga., at køretøjet parkeres udendørs i lange perioder, såvel som uforsigtighed eller for sen behandling af småskader i lakken.
Reparation af bilens karrosseriet ramme
Reparation af rammen må alene udføres på et værksted med brug af en særlig maskine til rammer. Særlige hydrauliske træktårne med en trækkapacitet på 10 tons og derover, hydrauliske ramper og andre typer af udstyr anvendes til udbedring. Indledende beregning af de kræfter, der skal påføres, og trækkets retning udføres ved hjælp af speciel computersoftware.
Sprækker i rammen fjernes ved svejsning af lapper. Områder med meget rust bliver behandlet på en tilsvarende måde.
Hvis området med rust er mindre, renses de skadede områder, overfladerne behandles med et særligt middel, de bliver primet og så lakeret.
Udskiftning af bilens karrosseri ramme
Normalt vil problemer med bilens karrosseri ramme blive løst ved reparation, fordi udskiftning af denne er både arbejdskrævende og kostbar, og i visse lande kræves det, at der sker registrering ved rette myndighed. I forbindelse med diagnosticering kan professionelle mekanikere afgøre, om en ny ramme installation er hensigtsmæssig. Normalt udføres denne type arbejde kun i ekstreme tilfælde, men hvis der er behov for det, skal det kun foretages på et værksted.