
Bilbatteri til bil
Startbatteri til
Startbatteri: nyttig information
Sådan opdages fejl på batteriet
Undersøgelse af batteriet skal starte med en visuel inspektion. Til dette formål skal du åbne op for dens indre del, hvor pladerne er placeret. Til dette behøver du bare at fjerne et særligt låg i topdækslet. Først skal du vurdere elektrolytvæskens farve. Væsken skal være klar. Hvis den er mørk eller har en rød tone, tyder dette på, at batteripladerne er blevet forringet. En sådan del skal udskiftes. Herefter skal du undersøge, om elektrolyt væsken i enheden er tilstrækkelig: Alle batteriplader skal være helt dækket af væske. Hvis niveauet af væske ikke er tilstrækkeligt, skal der ske opfyldning.
Herefter skal du undersøge batteriladningsniveauet. Dette kan ske med en spændingsmåler eller et multimeter. Den nominelle værdi er 12,5-13V. Den øvre grænse angiver, at batteriet er fuldt opladet, den nederste grænse svarer til en halv opladning. Spændingsaflæsningen for det opladede batteri skal være mellem 13,5 og 14 V. Hvis den er lavere, tyder det på, at bilens generator er i stykker.
Du kan se, at batteriet kræver en undersøgelse ved de følgende symptomer:
- Problemer med at starte motoren.
- Hurtig afladning af batteriet.
- Øget vibration af batteriet under motordrift.
- Ustabil drift af starter og motor.
- Høj temperatur ved terminalerne.
Hvis du overholder driftsreglerne, er delens gennemsnitlige levetid på 4 år. Det anbefales, at du kontrollerer batteriets status ved samtlige eftersyn af køretøjet.
Årsager til fejl på batteriet
Brug af en bil med en afladet del eller efter en langvarig parkering ved sulfatering af batteripladerne. I dette tilfælde dannes der krystaller på overfladen af batteripladerne, som ikke kan opløses af elektrolytvæsken. Dette medfører en formindskelse af pladens aktive område og som følge heraf tab af batterikapacitet. Forsømmelse af opladning af enheden medfører, at den aktive masse falder af pladerne. Som følge heraf kan der ske en kortslutning.
På grund af eksponering for ekstremt lave temperaturer bliver delens integritet ofte forringet. Fejl kan både være synlige (hævelse og forvridning af batteriet, fremkomst af revner) og skjult (fremkomst af mikroskopiske revner, der muligvis ikke kan ses med det blotte øje, men som påvirker elektrolytvæskens kvalitet og batteriets drift).
Manglende overholdelse af krav til elektrolytvæske niveauet og tæthed af delen medfører et antal fejl på delen. Lavt væskeniveau medfører en ødelæggelse af pladerne, og for højt niveau fører til lækage af væske gennem batteriets ventilationshuller. Dette medfører efterfølgende skader i andre dele af køretøjet. Tilstedeværelsen af urenheder i elektrolytvæsken forkorter også delens anvendelige levetid.
Reparation og udskiftning af batteriet
Reparationen af batteriet kan alene udføres, hvis det er tale om udskiftning af elektrolytvæsken, stramning af monteringsboltene eller rengøring af polerne. I tilfælde af sulfatering, en kortslutning eller et skift af polerne, skal delen udskiftes. Du kan nemt udskifte delen selv. Når du gør dette, anbefales det at køre bilens elektriske udstyr (computer, navigationssystem, radio) på et andet batteri. Dette forhindrer nulstilling af deres indstillinger.
Batteriet udskiftes som følger:
- Fjern nøglen fra tændingslåsen og åben bilens motorhjelm.
- Skru møtrikken af polen.
- Afbryd ledningen fra batteriets negative pol.
- Fjern beskyttelsesdækslet og tag ledningen fra den positive pol af.
- Hvis en fastgørelsesbøjle bruges til at fastgøre batteriet, skal den fjernes.
- Afmonter det gamle batteri.
- Monter et nyt.
- Samt enheden i omvendt rækkefølge.