
Generator bil
Alternator til
Alternator: nyttig information
Bil generatoren er en mekanisme, som konverterer mekanisk energi fra motoren til elektrisk energi. Generatoren bruges til at genoplade bilbatteriet. En god bilgenerator skal imødegå relativt høje sikkerhedskrav, idet den sikre konstant og ordentlig funktion hos mange dele i en moderne bil. Generatoren skal også være hårdfør, veje lidt og være lille i størrelse og have et lav støjniveau. For at generere elektricitet, skal der sættes spænding til spolen. Det sker ved, at du tænder på tændingsknappen. Strømstyrken i spolen koordineres af spændingsregulatoren. Generatorrotoren drives af et V-bælte gennem en remskive. Det elektromagnetiske felt, som produceres af en induktionsspole, inducerer alternative elektrisk strømstyrke i statorviklingen.
Spændingen fra statoren korrigeres af rektifikationsenheden og laves permanent. Den korrigerede spænding går ind i bilens on-board elektriske system. Generatoren arbejder under meget dårlige forhold. Den er udsat for fugt, skidt og snavs, olie, hvilket er mere harmfuldt, pga. de høje temperaturer, som er i motorrummet. Selv en kortvarig afbrydelse af generatoren fra batteriet skal undgås. Flash spændingen, som opstår når du afbryder batteriet, er meget farlig for alle elektroniske systemer og enheder i din bil. Vi kan heller ikke tillade arbejdsevnens kontrol af generatoren ved ”gnisten” gennem en kortvarig kombination af pin terminalen med ”massen” af bilen. I dette tilfælde går høj strømstyrke igennem rektifikationsenheden, hvilket beskadiger kraftdioderne.
Kun en pålidelig elektrisk generator af højkvalitet kan beskytte din bil fra uforudsete fejl og sikre en stabil ydeevne hos din bil. Så hvis du vil købe en generator, så besøg vores onlinebutik. Vi garanterer ikke kun lave priser, men også hurtig levering. Så kan også købe andre bildele som baglygter, benzintank eller fjedre.
Generatorfejl
- Slæberingene er snavsede, brændt eller olieret;
- Udstyrsbæltet glider;
- Aktiveringskredsløbet er afbrudt;
- Lejerne er slidte eller beskadigede;
- Møtrikken på en remskive til generatoren løsner sig;
- Rotorkontakt til statorpolene;
- Basisdele er slidt;
- Børsterne stopper periodisk.
Tegn på generatorfejl
- Batteriet er afladet eller kører på overdrev;
- Overdreven støj, når enheden begynder at arbejde;
- Lyssignal for lavt batteri aktiveres, når du starter motoren;
- Dårligt lys i forlygterne;
- Stille lyde og raslen er hørbar, når motoren er i drift;
- Spændingsniveauet overskrides;
- Ændringer i forlygtens lysstyrke afhængig af antallet af omdrejninger.
Årsager til generatorfejl
- Brug af for lav kvalitet af reservedele;
- Slidt og oxideret generator;
- Fejl i en spændingskontrolboks;
- Klemmefjedrene er beskadiget eller ændrer form;
- Forkert brug af del ud over det normale;
- Ydre påvirkning af faktorer såsom:
- Vand;
- Høj temperatur;
- Salte;
- Kemiske reagenser;
- Snavs.
Diagnostik
Diagnose skal udføres ved hjælp af specialiserede enheder, amperemeter og voltmeter. Det er muligt at gøre det selv eller med hjælp fra værkstedet. Tilstanden af reservedelen er defineret i diagnosen.
Søgning efter generatorfejl bør starte ved at måle spændingen på akkumulatorens batteristik. Derefter er det nødvendigt at starte motoren og lave målinger af delene igen. De skal opfylde følgende standarder:
- Før starten - 12 volt;
- Efter starten - fra 13,8 til 14,4 volt.
Højere tal tyder på fejl i justeringsrelæet, lavt antal tyder på mangel på spænding.
Reparation og udskiftning af generator
Normalt vil generator fungere omkring 160.000 km. Det er ofte nok til at erstatte defekte dele eller tilbehør for at fjerne de mekaniske fejl. Nogle gamle modeller af generatorer kan trænge til udskiftning af slæberinge. Tandremsudskiftning bør foretages i forbindelse med service, ved maksimal spænding eller overdreven slitage. På nogle værksteder er det muligt at udføre tilbagespoling, men det er dyrt.