Hjulnav bil
Nav hjul til
Nav hjul: nyttig information
Hjulnav er en roterende del i affjedringen. Hvis hjulene kører, er det geardelen. For- og bageste bremser sidder på den. I navene i både for- og baghjul på bilen bruges der dobbelt række vinklet kontaktboldlejer med et tovejs segl, som skal have en indre klippet ring. Når denne del laves, før man installerer seglet, så tilføjes der smørelse til lejehulrummet. Derfor skal lejerne ikke reguleres og under deres levetid kan smørelsen erstattes. Lejerne skal ikke fjernes uden presserende nødvendighed, for de udpressede lejer kan ikke bruges igen.
Forhjulnaven, som er lavet af kromstål, har tre huller i flangen. Disse huller er nødvendige for at installere et værktøj til at fjerne lejet. For at give yderligere beskyttelse mod snavs som kommer hastighedssammenføjningerne, giver den et yderligt segl. Denne slags ”mudderskjold” laves via en centrifugal effekt.
Med hensyn til slidtage på navet, så afsløres det i lejernes udseende, som er en vertikal klargørelse i det postede hjul. I ethvert tilfælde er det umuligt at køre med sådan et problem. Hvis du hører en konstant trommen, som opstår ved øget fart, og ikke ændres når farten øges eller sænkes, så er problemet i navlejerne. Husk at det er dette som leder til overophedning af kalliperen, så vel som kogende bremsevæske, som resulterer i bremsesystemsfejl. Men når hjulnavet fejler, så repareres det ikke, men udskiftes med et nyt. Hvis du vil sparer, når du køber hjulnav, støddæmper, vandpumpe fikseret hjul, så bestil dem i vores online butik.
Sådan opdager man defekter i hjulnav
Det er temmelig besværligt at opdage defekter i delen i et tidligt stadie. Til dette har du brug for specialudstyr, som man har på et autoværksted. Hvis du selv vil forsøge at finde defekterne, skal du gøre følgende:
- Sæt farten op til 50 km/t, og drej fra side til side. Du vil høre en særlig brummelyd hvis forhjulenes hjulnav er beskadiget. En forøgelse af støjen når du drejer til højre, er tegn på brud i venstre leje. Hvis brummelyden bliver højere når bilen drejer til venstre, skal højre leje udskiftes.
- For at efterse baghjulenes nav for defekter, skal du hæve bilen med en donkraft og dreje hjulene rundt et efter et. Vibrationer og frigang er tegn på at delene er i stykker.
- Rør ved skiverne efter bilen er standset. Hvis de er varme, er hjulnavene måske i stykker.
Du kan se om hjulnav skal efterses ved følgende symptomer:
- bilens fartydelse er forringet,
- skiverne overopheder,
- Vibrationer og banken fra ophænget under kørsel,
- høj brummelyd høres i sving.
Årsager til defekter i hjulnav
Den mest sårbare del i denne enhed er hjullejet. Ofte skyldes et ødelagt hjulleje at dens tætninger er revet op. De sørger ikke alene for at beskytte delens indre elementer mod fugt og snavs, men bevarer også smøremidlerne inde i hjullejelegemet. Derfor er sliddet på lejets arbejdsoverflader større, hvis de er i stykker. Anvendelse af fedt af dårlig eller forkert kvalitet kan have lignende følger.
Tidlig ødelæggelse af nav og leje kan også skyldes forkert montering, fx overspændt eller underspændt eller at frihøjden ikke er justeret.
En aggressiv kørestil er en anden faktor der ødelægger delen: kørsel over huller i vejen og sving i høj fart, kørsel gennem dybe vandpytter og mudder, voldsomme accelerationer og nedbremsninger gør navlejet skævt og kan medføre brud på ydre eller indre lejeholder. Hvis du ønsker at delen skal holde så længe som muligt, skal du undgå tung last.
Navet selv går sjældent i stykker. Årsagerne til defekter i navet såsom gnidninger på lejesædet eller hjulboltenes huller er for det meste at man ikke overholder brugsbetingelserne for bilen eller bruger komponenter som ikke er i overensstemmelse med bilens tekniske specifikationer.
Reparation og udskiftning af hjulnav
For biler produceret før 2000 er hjulnavets levetid op til 400.000 kilometer, for nyere biler mindst 100.000 kilometer. Hvis navets elementer er meget slidte, skal delen udskiftes helt. Du skal bruge en donkraft, fastnøgler og skruetrækkere. Hvis det er nødvendigt at montere nye hjulnav lejer, skal du bruge hammer og mejsel for at skille den gamle ad. Hvis delen sidder fast, kan man bruge en lejeaftrækker. Det er bedst at være to når man udskifter hjulnav.