
Krumtapsføler til bil
Krumtap sensor til
Krumtap sensor: nyttig information
Impulssensoren består af et plasthus. Inde i det er der tre kæder placeret på et bræt, som ikke er sammenkoblet. Hver af dem består af en modstand og reed forbundet i serie. Impulssensoren består af et kørselselement eller kvantiseret skala, delt i et korresponderende antal af sektioner og følsomme elementer.
Impulssensoren er monteret på coveret så, at når gearene roterer i gearkassen, lukker reed kontakterne S1 og S2 når en permanent magnet går forbi. Modstanden skiftning på impulsmålerkontakterne er brugt på en elektronisk korrektør, som er forbundet med den for at kunne skabe en lyd, med en frekvens som er proportional med forbruget. S2 reed kontakterne er åbne.
Impulssensorerne opfanger ændringer i parametrene af luft, fugtighed eller temperatur, reagerer på disse ændringer og giver en korresponderende impuls til kommandoenhederne. Impulssensoren kan bygges på en base af forskellige fysiske fænomener: elektrisk, mekanisk, magnetisk og optisk. Kørselselementen ændrer den fysiske kvantitets stand, og sensoreren opfanger denne ændring og konverterer den oftest i elektriske impulser.
Hvis du skal erstatte impulssensoren, kan du købe den i vores onlinebutik. Det tillader dig at spare tid til at søge efter dele og, hvad vigtigere er, at spare penge. Vores onlinebutik tilbyder dig de bedste priser fra fabrikanten såvel som de mest favorable leveringstider. Du kan købe andre bildele så som strammer remskive, kobling trykplade, dørhåndtag eller bagagerumsklap.
Sådan opdager man defekter i krumtapaksel positionssensor
Denne komponent bør efterses hvis der er symptomer på defekter i det kontaktløse tændingssystem.
Det mest grundige eftersyn af enheden kan udføres med et oscilloskop. Dette kræver tilsvarende forhold. Du kan også bruge et voltmeter ved at forbinde det til sensorens kontakter. En fungerende sensor har en spænding på 0,4 til 11 volt. En anden metode er at forbinde sensoraflæsninger med en komponent, man ved virker.
Levetiden på komponenten afhænger af dens brug. Producenterne angiver at sensorer kan aktiveres 107-108 gange. Dette antal er rigeligt til hele bilens levetid, hvis der ikke forekommer mekanisk skade eller udefrakommende elektromagnetisk stråling.
Du kan afgøre om krumtapaksel ipositionssensor skal efterses ved følgende symptomer:
- motoren starter kun med besvær,
- fejltænding i motoren og går i stå i tomgang,
- rykken i motoren ved høje omdrejningstal,
- nedsat motorkraft.
Årsager til defekter i krumtapaksel positionssensor
En af de mest almindelige defekter i denne komponent er mekanisk skade pga. af uautoriseret reparation af de tilstødende komponenter. Manglende funktionalitet i sensoren skyldes at den er forkert forbundet eller udsat for stærke elektromagnetiske felter. Brud på kablet eller dets isolering kan skyldes kølerens ventilator eller de varme indsugningsrør i udstødningsmanifolden. I øvrigt er en forøgelse af driftstemperaturen i motoren også en af årsager til defekter i krumtapaksel positionssensoren.
Hvis monteringsdelene bliver løse eller går i stykker, kan komponenten forskubbe sig og få mekanisk skade.
Kortslutninger i det interne kredsløb i krumtapaksel positionssensoren opstår pga. af brud på dens hylster eller isolering eller knækkede ledninger.
Udskiftning af krumtapaksel positionssensor
Denne komponent kan ikke repareres da den indeholder en halvledersammensætning som interagerer med magnetfeltet.
Sensorens placering gør det svært at udskifte den. Begynd med at fjerne dækslet på strømfordeleren og drej krumtapakslen. Sørg for at mærket på ventilarrangement sidder ud for mærket på krumtapakslen.
Skru derefter møtrikkerne ud af strømfordeleren og slå med en lille hammer stiften der holder bøsningen ud. Skru så bøsningens fastgørelse ud og fjern den. Frakobl forsigtigt klemmerne på enheden for at undgå at beskadige dem. Til sidst fjerner du sensoren fra rillen ved at skrue monteringsmøtrikkerne af.