Inderste styrekugle bil
Inderste styrekugle til
Inderste styrekugle: nyttig information
I forbindelse med et element med form som en stang, er udtyndings hængslet påkrævet for at forbinde de enkelte knudepunkter i køretøjets styringsdrev. På baggrund af sin konstruktion er aksehængslet ens med radial-tryk på grund af glidefladen af akseringen og husringene danner en vis vinkel med lejets akse. Sædvanligvis er udtyndingshængslerne nødvendige i tilfælde af aksial belastning, men nogle gange, inden for visse grænser, kan de arbejde med kombinerede belastninger. Det bør også nævnes, at i sådanne tilfælde, bør den radiale komponent af belastningen ikke overstige 50 procent af den aksiale belastning, som fungerer på samme tid. Generelt er udtyndingshængslet et selvsmørende element.
Hængsler af denne type fremstilles i en kombination af glideflader af stål og PTFE-kompositmateriale (polytetraflourethylen). Med hensyn til de ringe af udtyndingshængsler, er disse lavet af kromstål. Samtidig er de hærdede og polerede. De indeholder også PTFE og plast tildækning af glidefladen. Bortset fra det, er det for forstærket med glasfiber og injiceret direkte i ringen. Glidefladen af ring-aksen er også belagt med hårdforkromning og tildækket med litium smøremiddel. Hængslerne er sammenklappelige elementer. Dette faktum gør det muligt at skille hængslerne ad. Acceptable driftstemperaturer for udtyndingshængsler er fra - 40 ° C til 75 ° C. Samtidig kan de virke i et bestemt tidsrum ved op til +110 ° C, og her er det også værd at huske, at i sådanne tilfælde bør belastningen reduceres.
Selvom udtyndingshængslerne er af sammenfoldelige dele, er det ikke muligt at reparere dem i tilfælde af skader. Det vil være klogere, og mere rentabelt at bestille en ny reservedel. I vores online butik finder du en bred vifte af produkter, overkommelige priser og bekvemme leveringsbetingelser. I tilfælde af, at du får brug for en stabilisator, en ekspansionsventil, et sæt af bælge eller andre dele, kan du besøge vores hjemmeside, og du vil finde dem til en rimelig pris!
Sådan opdager man en defekt i inderste styrestang
Denne komponent bør efterses af to personer: den ene bevæger mekanismens komponenter, den anden tjekker slør i leddene. Hvis du beder specialister på et autoværksted om hjælp, kan de fejlsøge med en frigangsmåler. Hvis du selv efterser delen, skal du efterligne forskellige køreforhold. En simpel inspektion kan fortælle dig om delen sidder på sin plads.
For at bevæge den ene komponent mod den anden skal du bruge en rørnøgle og et dækjern. Når du efterser leddene, skal du passe på ikke at beskadige gummistøvhætten / manchetten.
Du kan bedømme om inderste styrestang skal efterses ved følgende symptomer:
- mislyde høres,
- forringede styreegenskaber.
- det kræver ekstra kraft at dreje rattet,
- dækkene er ekstra nedslidt,
- øgede vibrationer der mærkes i rattet,
- der opstår frigang.
Årsager til defekter i inderste styrestang
Komponenter af dårlig kvalitet er hovedårsagen til tidlig nedslidning af den. Langtidsbrug er skyld i slid og ødelæggelse af gummiindlæg, hvilket ødelægger delen helt.
En anden hyppig årsag til slid på leddene er ødelagte manchetter. Dette forringer beskyttelsen af delen, og snavs trænger ind og afsætter sig som slibepartikler. Situationen forværres af at vand gradvist vasker smøremidlerne ud.
Mekanisk skade på delen såsom revner og ødelagt gevind skyldes uautoriseret montering. Sådanne defekter kan også opstå hvis du har en aggressiv kørestil og ofte kører på dårlige veje.
Udskiftning af inderste styrestang
Hvis du selv udskifter delen, skal du til punkt og prikke følge anvisningerne for vedligeholdelse som de står beskrevet i den tekniske manual for den enkelte bilmodel fra producenten. Gør følgende for at udskifte den:
- bloker bilens baghjul,
- løft venstre eller højre side af bilen for at lette trykket på stabilisatoren,
- skru bolten ud af ophængsleddet under støddæmperstangen,
- frigør drejetappen,
- marker delens udgangsposition,
- skru monteringsmøtrikkerne af den udskiftede del,
- monter den nye del på plads,
- spænd møtrikken på leddet og spændkugler, spændingsmomentet bør være 65 N-m,
- få hjulene sporet på et autoværksted.
Dem maksimale levetid på delen bør ikke overstige 100.000 kilometer.