Tilbage
Land
Tilbage
Mine køretøjer
-
Reservedele til din bil
Centrallås er et system af centrallås. Det er krævet for samtidig at kunne åbne eller låse alle dørene i en bil og tankdækslet. Denne smarte reservedel relaterer til komfortsystemerne i bilen. Låsning af døre kan gennemføres ved at bruge en centraliseret eller decentraliseret kontrol. Centraliseret kontrol er kun muligt, hvis der er en elektronisk kontrolenhed, som kontrollerer alle dørene. Øget antal af funktioner, som er under kontrollen af komfortsystemet, blev en forudsætning for det decentraliserede forvaltningsudseende.
Når du anvender en decentraliseret styring, undtagen central kontrolenheden i hver dør, er der installeret en separat elektronisk kontrolenhed. I moderne biler er den mest almindelige det decentraliserede system i komfortkontrollen. Konstruktionen af centrallåsen er temmelig simpel. Den består af input sensorer, kontrolenhed og aktuatorer. Input sensorerne i systemet er dørenes grænsekontakt og mikrokontakt. Centrallåsesystemet opererer både når tændingen er til eller fra. Hvis bildørene er låst med nøgle, så aktiveres et mikrokontakt, for at aktivere låsen, når du drejer nøglen i låsen. Derefter overføres signalet fra kontaktet til kontrolboksen og så den central kontrolenheden.
Centralenheden er ansvarlig for formationen af kontrolsignalerne i alle kontrolenheder, bagdørs elektriske aktuatorer og tankdækslet. Alle de involverede mekanismer i systemet låser alle køretøjets døre. Signalet i centrallåsesystemet hjælper med at undgå re-handlling af det elektriske drev. På samme måde låses der op. Fejl i centrallåsesystemet fører til at din bil enten altid er åben eller låst. Hvis du vil spare, så køb ikke reservedele (vifte, turbolader og svinghjul) hos et servicecenter. Du sparer tid og penge hvis du bestiller din reservedel i vores onlinebutik.
Proceduren til at diagnosticere denne komponent afhænger af de symptomer, der er for fejl. Hvis centrallås komponenterne ikke reagerer på dine kommandoer, bør du tjekke at deres drev og kabler er tilsluttet. Hvis hele systemet ikke reagerer, kan det være at hovedkreds kortet er i stykker. Derudover skal du tjekke at sikringen ikke er gået, og at der ikke er kortslutninger.
Hvis du ikke modtager noget signal fra fjernbetjeningen bør du kontrollere batterierne (at de er indsat korrekt og er ikke er døde) og selve signalet. Kun eksperter kan gøre dette.
Centrallås levetid er ikke begrænset. Hvis man anvender komponenten korrekt og ikke udsætter den for nogen mekaniske stød under brug, skal låsen holde hele køretøjets levetid uden større problemer eller komplikationer.
Efter nogle år, så skal du tjekke de elektriske kabler, aktuatorerne og vigtigste kredsløbs tilstand, rense systemet, og alle de relevante komponenter.
Det kan være nødvendigt at se nærmere på centrallåsen, hvis du finder følgende symptomer:
Fejl der fører til delvis eller fuldstændig svigt af centrallåsen kan opdeles i flere forskellige typer af kategorier.
Mekaniske fejl omfatter ukorrekt brug af dør- aktuatorer fører til aktuatorer tænderne slides ned eller magnetiske spoler går i stykker, og tab af densitet i vakuum ledningen.
Elektriske problemer kan være en sikring er gået, et dødt batteri i centrallåsens fjernbetjeningen eller et defekt relæ eller kompressor kredsløbsplade, der har lidt en kortslutning.
Centrallås der er påvirket af høj luftfugtighed eller frost resulterer i oxiderede kabler og brudte kontakter, så når årstiderne skifter mellem hinanden, så sørg for at parkere bilen hvor som helst i en garage for den bedste beskyttelse.
Hvordan kan du lave den afhænger af, hvad slags fejl det er. Hvis en af de trækkende enheder er fejlet, så fjern dørens interne polstring. Bemærk, at aktuatorerne med motorer vil vare meget længere end aktuatoren med magneter.
Hvis et drev er beskadiget, bør du udskifte det helt. Beskadigede strømkabler kan repareres og isoleres, men det er bedre bare at erstatte dem helt.
En ødelagt fjernbetjening kan man ikke lave, tag til et værksted som har de rigtige værktøjer til dette.
En kortslutning i kredskortet, eller beskadigelse, betyder at du skal erstatte komponenten. Bemærk, at det er dyrt at gøre.