
Frontspoiler til bil
Front splitter til
Front splitter: nyttig information
Spoiler er en yderligere komponent i bilen, som er udformet til at ændre bilens aerodynamiske egenskaber ved at omdirigere luftstrømmene. Til dato er spoilere hovedsagelig anvendt som et designelement af personbiler og ikke som et teknisk fremskridt som på sportsvogne. I deres design er aerodynamikken på samme niveau med de særlige kendetegn ved bilens motor. Iøvrigt har spoileren i motorsport følgende notation: det er den aerodynamiske plan, som er fastgjort til den bagerste øvre kant af racerbilen med den forreste ende og vinkelret på luftstrømmen. Hovedformålet med spoileren er at skabe vakuum bag bilen, som accelererer bevægelsen af luftmassernes underside og skaber nedadgående kraft.
Enhver spoiler udfører følgende funktioner: det reducerer frontal modstand, det giver forceret køling og beskytter mod forurening. Spoilers er produceret af glasfiber, ABS plast, silikone og kulfiber. Glasfiber er et materiale, der dybest set består af syntetisk harpiks og glasfiberforstærker. Dette er den billigste måde til fremstilling af spoilere. Samtidig er materialet stærkt nok og maskinbearbejdelig. Det mest almindelige materiale til fremstilling af spoilere er ABS-plast med forskellige urenheder, som giver materialet duktilitet. Den negative faktor i produktionen af spoilere ved dette materiale er skrøbeligheden, der stiger, når den har været brugt i lang tid, fordi der sker en fordampning af flygtige phenoler.
Med hensyn silikonespoilere er det værd at fremstille dem af siliconepolymerer, som giver fremragende sejhed. Desuden har silicium høje termiske egenskaber, såvel som langvarig drift. Men de mest moderne spoilere anses for at være dem, der er fremstillet af carbon eller kulfiberarmeret plast. Det er meget let, stærk, men samtidig meget dyrt materiale. Hvis du beslutter dig for at udskifte den gamle spoiler med en ny eller blot ændre designet på bilen, så kom til vores online butik. Sammen med spoilere tilbyder den en række andre autodele - forlygter, kofangere, dørhåndtag og mange andre.
Defekt spoiler
- Delen ruster;
- Skader som følge af mekanisk påvirkning;
- Ændret i nuancen af lakken;
- Ændring af delens oprindelige form.
Tegn på en defekt spoiler
- Løretøjets aerodynamik forringes;
- Bilen trækker til den ene side, mens man kører (især ved kørsel ved høj hastighed);
- Delen piber og banker under start og bremsning.
Årsager til en defekt spoiler
- Forkert samling af delen;
- Ulykke med bilen;
- Løsnede dele;
- Defekte puder;
- Monteringen udføres forkert;
- Spoilernes størrelse og model passer ikke til bilen;
- Delen er blevet påvirket af sollys, kemikalier og fugt i lang tid.
Diagnostik
Spoileren har ikke kun en æstetisk funktion, men først og fremmest ændrer den karosseridelenes aerodynamiske egenskaber. Diagnose af delen starter med en visuel inspektion. Monteringen skal undersøges nøje. De bør ikke have korrosionsspor.
Det anbefales at teste bilen på et aerodynamisk panel. Hvis luftstrømscirkulationen fejler, skal spoileren kalibreres. Under kalibreringen bliver spoilerposition og monteringsvinklen justeret. Dette arbejde udføres af mekanikere.
Reparation og udskiftning af spoiler
Levetiden for denne del er ikke ubegrænset. Den bør kun udskiftes ved alvorlige skader som følge af mekanisk belastning. Spoileren skal trykkes og males på et værksted, hvis der er små deformationer og ridser.
Hvis der opstår rust, skal metallet renses og dækkes med en korrosionshindrende opløsning og derefter farvelægges.
Hvis du vil installere en anden slags spoiler, skal du måle bagklappen og estimere den nedadgående kraft. Så er du nødt til at kende motorens hastighed og kraft. De nødvendige parametre er angivet i den tekniske dokumentation for bilen.