
Kombiinstrument bil
Instrumentbelysning til
Instrumentbelysning: nyttig information
Hvordan opdages fejl på instrumentbrættet og dens indikatorer
Undersøgelse af instrumentbrættet og dens indikatorer skal gøres ved hver serviceeftersyn af bilen. Først skal nålene i speedometeret, omdrejningstælleren og termometeret tjekkes samt de lamper, der reagerer ved tænding og slukning af motoren. Hvis de forbliver slukkede og ikke tænder, når du drejer nøglen til den rette position, så kontroller om knappens afbryder ikke er tændt. Hvis indikatornålen til kølevæsketemperaturen og olieniveau målerne, afbøjes til den venstre slutposition og brændstofniveau måleren - til den højre slutposition, så skal du kontrollere kontakten mellem de elektriske ledninger og stikket på sensorer og indikatorer: Det er sandsynligt, at de er gået i stykker.
For at undersøge funktionaliteten af enhederne, skal du brug det rette udstyr. For eksempel skal du for at måle temperaturen på kølemidlet bruge et kviksølvtermometer, mens du for at finde ud af, hvad olietrykket er, skal bruge en trykmåler, der skal kobles til smøresystemet. For dette er det nødvendigt at sammenligne de værdier, der opnås med måleinstrumenterne og indikatorer på instrumentbrættet. Indikatoren for niveauet af brændstof kan kontrolleres ved hjælp af en beholder med angivne mål, der bruges til at fylde tanken op med.
De følgende symptomer viser et behov for at undersøge instrumentbrættet og dens indikatorer:
- Pludselige udsving på indikatornålene.
- Der lugter brændt inde i bilen.
- Røg kommer ud under instrumentbrættet.
- Indikatorerne kommer med fejlagtige aflæsninger.
- Indikatornålen blokere i yderpositionerne.
- Der er ingen reaktion på speedometeret, omdrejningstælleren og kilometertælleren, når du trykker speederen under kørsel.
Årsager til fejl på instrumentbrættet og dens indikatorer
Som regel skyldes fejl på advarselslamper og indikatorer i instrumentbrættet en kortslutning. En årsag er ofte en dårlig kvalitet af delene, forkert installation af dem, og inkompatibilitet mellem delenes parametre og køretøjets tekniske egenskaber. En kortslutning kan også opstå på grund af, at kontakterne ikke er sat ordentligt i indgreb, der kan medføre, at de smelter eller danner revner.
En anden faktor, som har en ødelæggende virkning på lys og indikatorer på instrumentbrættet, er fugt, noget der medfører oxidering af kontakterne. Derfor er det meget vigtigt at holde øje med standen af gummitætningerne i forruden: Meget ofte er det slitage på disse, der medfører at vand kan trænge ind i instrumentbrættet.
Revner og ridser på knappernes overflade og andre tegn på mekaniske skader sker ofte p.g.a. forkert brug af bilen, men kan også opstå i forbindelse med trafikuheld.
For sen fjernelse af støv fra instrumentbrættet og tilstopning af kabinefilteret fører til forurening af indikatorerne. Som et resultat vil det medføre blokering af indikatornålene.
Reparation af instrumentbrættet og dens indikatorer
Reparation af instrumentbrættet og dens indikatorer begrænser sig til at eliminere årsager til kortslutninger og til at rense de respektive dele for snavs. Defekte elektriske ledninger, lamper og sikringer skal udskiftes. Dette kan du gøre selv ved at følge instruktionerne i bilens tekniske manual.
I visse tilfælde, for at genoprette instrumentbrættets funktionalitet, skal en funktionel transmissionsmotor installeres, og kontakterne skal loddes. I de tilfælde skal du søge professionel hjælp.
Udskiftning af instrumentbrættet og dens indikatorer
Du kan selv udskifte instrumentbrættet og dens indikatorer. For at gøre dette skal følge disse trin:
- Fjern fastgørelsesboltene på instrumentbrættet.
- Ved hjælp af en flad skruetrækker skal du løsne tætningen og løsne klemmerne.
- Træk instrumentbrættet så langt som muligt ud fra sit monteringssted.
- Afbryd ledningsnettets stik og tryk på frigørelsesknapperne.
- Fjern instrumentbrættet og monter et nyt på dens plads, og udfør procedurens trin i omvendt rækkefølge.
Denne rækkefølge af handlinger er generaliseret og kan afhænge af køretøjets mærke og model samt af designet på selve instrumentbrættet. Nogle gange skal du fjerne rattet og afmontere airbags. I disse tilfælde bør udskiftning af instrumentbrættet og dens indikatorer udføres på et værksted.