
Længdevange bag og foran til bil
Longeron til
Longeron: nyttig information
Hvordan finder jeg et defekt ramme element?
I de fleste tilfælde kan du ikke inspicere ramme elementet uden først at fjerne dem fra køretøjet. Og hvis du så ønsker at vurdere komponent tilstand selv, så du er du begrænset til at tjekke kroppens geometri. Kontroller, at alle døre kan lukkes med den samme påførte kraft, og på samme niveau i forhold til køretøjet. Brug derefter målebåndet til at måle afstanden mellem kofanger beslag, hjulspor, døråbning diagonaler, og sammenlign resultaterne med de data, der er angivet i køretøjets medfølgende tekniske manual. For mere detaljeret kontrol, har du brug for særlige test bænke, som kræver, at du tage hjælp fra et værksted.
Det kan være nødvendigt at diagnosticere rammen, hvis du finder den slags symptomer:
- køretøj trækker til den ene side under kørslen;
- ujævn dækslid;
- dørene, hjelm og bagklappen lukker ikke ordentligt;
- vibrationer føles i rattet ved høje hastigheder.
Årsagerne til problemer med ramme elementet
Rammen er støttedel på kroppen som udsættes for store kræfter i en kollision. Derfor er det normalt de mest almindelige fejl skyldes en intens fysiske påvirkninger fra ulykker. Efter en trafikulykke har komponenten en tendens til at blive deformeret eller knække.
Ramme elementerne kan også bøjes på grund af kørsel på dårlige veje eller andet terræn end almindelige veje, når køretøjet kører over forhindringer og bump, og hvis dette sker ved høje hastigheder så stresses komponenter meget mere end normalt.
Udsættelse for fugt og vej kemikalier kan medføre et korroderet ramme element med tiden. For at forhindre dette, skal mindre revner og slag dækkes til umiddelbart efter du har opdaget dem.
Sådan laver man ramme element
At arbejde på ramme elementet kræver meget dyrt udstyr, og derfor kan denne form for arbejde kun udføres ved dedikerede værksteder. Mængden af arbejde og restaurering metoder, der anvendes, afhænger af, hvilken slags skade, der er tale om, og hvor omfattende det er.
Når der er korrosion perforering, så du kan forberede elementet med gas eller el-svejsning, hvis det ikke har spredt sig over hele overfladen af komponenten. Det defekte område bliver rengjort og svejset og svejse punkterne bliver dækket med korrosionsbestandig middel, såsom bituminøse fugemateriale.
Små deformationer elimineres ved sætte den fast i en særlig bænk. Vanskelige deforme områder har tendens til at blive skåret ud og nye dele bliver svejset på deres pladser, så længe de ikke er for store.
Ved større skader kan det ikke engang høj kvalitet reparation garantere dig den oprindelige styrke på køretøjet, og så er det bedre bare at udskifte rammesideelementet i stedet.
At bytte rammesideelement
Du kan ikke bytte rammesideelementerne på egen hånd, medmindre du har de færdigheder og udstyr, der kræves for det. Du kan få adgang til komponent gennem at adskille motoren og kølere, adskille forhjulsophæng, og demontere rammen og andre komponenter. Efter dette skal det beskadigede sidestykket udglattes på en særlig bænk svarende til karosseriet geometriske parametre og undervogns parametre. Efter alt dette, kan du derefter bytte rammesideelementerne.