
Brændstofsystem til bil
Bildele til Brændstofsystem
Brændstofsystem til
Sådan opdager man defekter i brændstofsystemet
Et grundigt eftersyn af brændstofsystemet bør foretages en gang om året. Præcisionsværktøj og computerudstyr bruges ved dette eftersyn. Først og fremmest skal brændstofpumpen efterses med et manometer. Manometeret skal tilsluttes til røret som brændstofforsyningen sker gennem. Man skal bruge et manometer med en skala på mere end seks bar. For at tjekke om systemet er tæt, bruger man en røgmaskine. Derudover skal man med et sæt af adaptere sikre sig at brændstoftrykregulatoren virker korrekt. For at bestemme graden af slid på indsprøjtningsdyserne og deres effektivitet, bruges testeren. Den forbindes til en indsprøjtningsdyse og sidstnævnte diagnosticeres ved forskellige grader af vibration.
Følgende tegn er symptomer på at udstødningssystemet skal efterses:
- lækage af smøremidler,
- motoren kører ikke på fuld kapacitet,
- motordriften er ujævn,
- besværlig motorstart,
- forhøjet brændstofforbrug,
- uregelmæssig motorgang i tomgang,
- der er tydelig benzinlugt i kabinen.
Årsager til defekter i brændstofsystemet
En af de farligste defekter i brændstofsystemet er manglende tæthed, som forhøjer risikoen for eksplosion. Dette kan have nogle få årsager. De er: nedslidte tætningsdele eller dårlig brændstofkvalitet, som forårsager ødelæggelse af gummidele; mekanisk skade, løse forbindelser mellem komponenter, uautoriseret reparationsarbejde og andet. Rust som skyldes indtrængende vand i benzingrenrørene eller opbygning af forurenende stoffer kan føre til tab af tryk i systemet.
For det meste kondenseres der fugt ud af luften som akkumulerer på bunden af brændstoftank eller benzintanken, hvis den ikke er helt fyldt. Hvis der trænger vand ind i systemet, især i vinterhalvåret, er der stor risiko for frost og revnede slanger. Det anbefales at fylde tanken helt op for at undgå dette.
Brug af brændstof af dårlig kvalitet, fremmedlegemer der trænger ind i brændstofsystemet, øget koncentration af slidpartikler fra komponenter kan gøre injektorerne snavsede og ødelægge brændstofpumpen. Fald i dens ydelse og et snavset brændstoffilter fremmer tabet af tryk i motorens brændstofsystem og bevirker driftsfejl.
Reparation og udskiftning af brændstofsystem
Kun i sjældne tilfælde skal hele brændstofsystemet udskiftes. Ofte udskifter man en ødelagt del som led i fejlsøgningen og de snavsede komponenter gøres rene. Brændstofsystemet består af mange komponenter og er temmelig kompliceret. Så en særlig bænk behøves for at udskifte beskadigede elementer. I de fleste tilfælde udskiftes brændstofpumpen, brændstoffilteret og benzintanken under reparationen. Hvis det blot er filteret der er beskidt, rengøres eller udskiftes det. Der er også nødvendigt at rense indsprøjtningsdyserne for harpiks. Dette kan ske på to måder: rengør delen i et ultralydsbad, sprøjt et specialrensemiddel (opløsningsmiddel) gennem indsprøjtningssystemet.