
Kobling til bil
Bildele til Kobling
Kobling til
Sådan opdager man defekter i koblingen
Koblingen efterses i to trin. Til at begynde med testes systemet med motoren slukket. Tryk koblingspedalen ned gentagne gange og mærk om den har en jævn vandring og hør efter mislyde. Mislyde såsom knirkelyde eller bankelyde er tegn på defekt. Mål på samme tid pedalens vandring. Den optimale værdi bør ligge mellem 130 og 150 mm afhængig af bilmodellen. De nøjagtige værdier fremgår af bilens tekniske manual.
Næste trin i eftersynet foretages med motoren kørende. Sæt først bilen i bakgear og lyt efter. Unormale lyde såsom knasen og knitren er et sikkert tegn på en ødelagt koblingsdrivplade eller koblingstrykplade. Hvis bilen ikke kan sættes i bakgear, betyder det at systemets komponenter er meget beskadigede eller slidte og skal repareres.
Hold øje med mekanismens drift under kørsel. Du kan bedømme om koblingen skal efterses ved følgende symptomer:
- kraftige vibrationer,
- rykken i pedalen under kørsel,
- ufuldstændig kobling og udkobling,
- mislyde.
Årsager til defekter i kobling
Hovedårsagen til tidlig nedslidning er at man ikke har overholdt anvisningerne for bilens drift, specielt pludselig start ved høje omdrejningstal eller at man lader foden hvile på koblingspedalen under kørsel. Komponenter af dårlig kvalitet eller komponenter der har overskredet deres brugstid udviser oftest defekter.
Ofte skyldes en defekt kobling fejl i den styremekanisme. Mekaniske koblingsmekanismer får ofte mekanisk skade såsom knækkede kabler, blokering eller forstrækning samt beskadigede led. Hydrauliske aktuatorer kan få fejl såsom tilstopning og lækage af arbejdshydraulik pga. beskadigede tætningsdele. Der kan komme olie på koblingsdrivpladen hvis der er for meget olie på gearkassens indgangsaksel eller på krumtapaksellejet eller hvis tætningsdele i motor og gearkasse er beskadiget.
Derudover påvirkes koblingens drift af om den vedligeholdes og om man overholder serviceeftersyn. Forkert justering af enkeltdele i systemet har ofte alvorlige følger, i værste fald at man mister kontrollen over bilen.
Reparation og udskiftning af kobling
Komponenten bør repareres og udskiftes på et autoværksted. Udskiftning af koblingen omfatter følgende:
- skil gearkassen ad,
- sæt koblingscentreringen ind i hullet i koblingsdrivpladens nav,
- fjern coveret, koblingstrykplade og koblingsdrivplade,
- se efter om der er revner i koblingsdrivpladen,
- efterse friktionsbelægningen (hvis nitternes hoveder sidder mindre end 0,2 mm nede i belægningens overflade, skal koblingsdrivpladen udskiftes),
- efterse koblingsdrivpladens slå (den bør ikke overstige 0,5 mm, og der må ikke forekomme skævheder,
- tjek tilstanden af svinghjulet og koblingstrykpladen (udskift om nødvendigt),
- udskift cover og plade hvis de nittede led mellem delene er løse eller sæderingene på koblingens trykfjeder har taget skade,
- før du udskifter komponenten, så tjek at der er fri bevægelighed af koblingsdrivpladen langs gearkassens indgangsaksels noter (hvis der ikke er fri bevægelighed, skal komponenten udskiftes eller repareres),
- monter koblingscentreringen i pladens noter,
- monter koblingen på svinghjulet ved de tre centreringsbolte og fastgør komponenten på dens plads.