
Koblingsnav til bil
Koblingsskive til
Koblingsskive: nyttig information
Manuel gearkasse giver føreren mulighed for at mærke farten og kraften af køretøjet og nyde komforten under kørslen. Hver chauffør kan bekræfte, hvor vigtigt koblingsystemet er, det beslutningsforslag afhænger af det primært. Et af de vigtigste elementer i systemet er koblingsdisken, som trods sin skrøbelighed og lille størrelse, gennemgår magten i bilen, som kan være ganske betydelig. Koblingens skive ligger i midten af trykpladen og svinghjulet. Det er en form for et knudepunkt af transmissionen med motoren. Dens arbejde betragtes som det vigtigste led i kæden af systemet til at fungere som en helhed. I sin centrale sektion er der særlige spalter, der tillader fastgørelse af drivakslen til gearkassens udgangsaksel.
Tykkelsen af delene overstiger ikke otte millimeter. Disken er dækket på begge sider med et specielt friktionsmateriale. Når føreren trykker på pedalen, forbliver koblingsdisken i nogen tid i en stabil position, og derefter roterer den med en hastighed på op til 6000 omdrejninger i minuttet. Denne proces bringer til opvarmning og friktion af visse elementer, som afhænger af arbejdet i hele kobling. Når overførslen af drejningsmoment og frastødning af trykpladen forekommer, roterer koblingensdisken på akslen. Dens hastighed reduceres gradvist til det øjeblik føreren skifter hastighed. Når han tager sin fod ud, alle de igangværende processer bidrager til re-tilslutning af motor og transmission.
Hver chauffør skal vælge reservedele til koblinger med stor omhu, fordi udførelsen af et køretøj afhænger direkte af det. Så hvis du skal købe en ny kobling disk, kan du gøre det i vores onlinebutik. Vi kan også tilbyde dig andre dele til din bil, såsom bremseslange, regulator, svinghjul eller ventilator.
Sådan finder du fejl på koblingspladen
Diagnosen kan stilles med en skydelærer. Denne enhed kan måle tykkelsen af komponenten meget præcis. Du behøver ikke at fjerne koblingen til at være i stand til at måle komponenten. Du har brug for måleren, en rampe og en manual, der fortæller dig, hvor enheden skal fastgøres på koblingens slave cylinder.
Det kan være nødvendigt at diagnosticere kobling skiven, hvis du finder følgende symptomer:
- kobling går ud af position;
- usædvanlig støj, når du lægger i gear;
- Det er ikke muligt at slippe koblingen;
- vibrationer og ryk, når du trykker på koblingen;
- pedalen vender ikke tilbage til sin udgangsposition;
- kontaktmekanismen sidder fast;
- Det er ikke muligt at skifte gear.
Årsager bag fejl på koblingspladen
Kobling skiven er en forbrugsvare, der skal udskiftes efter hver 80.000 til 100.000 kørte kilometer. Men der er nogle andre grunde, der kan forårsage at du skal bytte oftere. Den mest almindelige årsag er en aktiv kørestil. For eksempel skarpe starter fra hvileposition, når svinghjulet roterer ved højere hastigheder kan det medføre kraftige slid og overophedning af friktions belægningen. Sidstnævnte er meget farligt, hvis køretøjet er udstyret med lav kvalitet komponenter: på grund af påvirkninger af høje temperaturer kan ridser og huller dannes på overfladerne af friktionsbelægningen. Den samme effekt kan også opstå, hvis du kører på dårlige veje eller andet terræn end almindelige veje, der fører til høje belastninger på kobling skiven, samt når du er kørt ned i dybe vandpytter eller mudder, eller når du sidder fast i mudder.
Nogle gange kan der komme fejl på denne komponent på grund af forurening af friktion belægninger med olie. Normalt er det forårsaget af dårlig kvalitet forseglinger mellem motor eller gearkasse komponenter, for meget fedt på indgangsakslen eller krumtapakslen lejer, eller tab af tæthed i hydraulikken. En ændret kobling position er normalt forårsaget af slidte koblingsfjedre som følge af at have mistet deres stivhed som fører til at koblingsskiven ikke kan presses med tilstrækkelig kraft.
For tidlig svigt af komponenten kan også være forårsaget af forkert reguleret koblingspedal. Hvis der er for meget tryk forbliver disken i kontakt med svinghjul, selv når du trykker på pedalen helt ned, hvilket øger slid på disken.
Så laver og bytter du koblingsplade
Nogle problemer med koblingen disken kan undertiden blive ordnet med reparationer. Hvis koblingen glide ud af position på grund af fedtet friktion belægninger, så kan du rense den. Afhængigt af hvor stor skaden er, kan du udskifte enkelte komponenter. Det bedste er at ordne en kobling på et værksted. Men i de fleste tilfælde bliver du nødt til at udskifte hele komponenten.