Viskerarm bil
Viskerarm til
Viskerarm: nyttig information
Hvordan kan man se en ødelagt viskerarmen
Du vurderer komponentens tilstand ved at inspicere den. Hvis visuel inspektion viser, at komponenten er rusten eller deformeret, så skal du erstatte den. Løft derefter viskerarmen op fra for- og styrearm skruer.
Læg ekstra fokus på viskerarmen steder. De må ikke være snavset eller beskadiget. Undersøg siden på viskerarme mere omhyggeligt efter du har plukket dem løs.
I gennemsnit har disse komponenter en levetid på omkring tre år. Livslængden afhænger helt af, hvordan du bruger dem, og hvor ofte du bruger dem.
Det kan være nødvendigt at diagnosticere viskerarmene mere hvis du kan finde følgende symptomer:
- vinduesviskere bevæge sig i forskellige højder, eller med fremrykkende bevægelser;
- forruden rengøres ikke helt;
- vinduesviskere vibrerer under bevægelse.
Årsager bag fejl på viskerarmene
Svigt i viskerarmene kan opstå på grund af slitage eller forkert installation. Hvis armen er slidt, så vil komponenterne sidde med mellemrum, så viskerbladene vil glide. Forkerte drevet viskerarme kan være forårsaget af rust, for stram eller for løs fastgørelse af bolte.
Bøjede viskerarme fører til de sætter sig. Viskerblade der er for lange sætter sig fast og derefter vil hele mekanismen gå i stykker.
Fejlen skal fjernes, så snart du har opdaget, da dårlig udsyn er en almindelig årsag til mange trafikulykker.
Sådan laver og bytter man viskerarmene
Viskerarmen kan kun fikses hvis komponenten deformeres. Reparationer er kun midlertidige løsninger og er ikke en erstatning for at få den udskiftet.
Du demonterer komponenten ved at skubbe visker dæksel til side og løsne møtrikken. Det anbefales ikke at skrue den helt, fordi du ikke kan justere den langs sporene uden hjælp. Sving da viskerarmen og træk den ud.
Når du installerer en ny komponent på pladsen, bør du sætte den rigtigt fast. Tilspænding af møtrikken er 20 Nm. Brug en momentnøgle til dette.