
ABS sensor til bil
ABS føler til
ABS føler: nyttig information
Vejgrebskontrol forebygger absoluthjullås, mens man bremser. Det tillader køretøjet at forblive stabil under bevægelse, i dårlige forhold, såsom grus, is, våd asfalt, sne, hvor adhæsion reducerer bremseafstanden. Udover det, forbliver bilen, udstyret med ABS, medgørlig selv når bremsepedalen er trykket til maksimumspunktet. ABS er en mekanisme med sensorer, der opfanger rotationshastigheden af hjulene og bilens fart. Når sensorerne først har opfanger at et eller flere hjul ikke roterer, og bilen fortsætter med at bevæge sig – det betyde, at hjulene er låst. På samme tid modtager bremsesystemet et signal, der betyder, at bremsepresset formindskes, og at hjulene med det samme låses op. Hele ABS arbejdet er reduceret til bremse-analyse-oplåsning af hjulene. Jo oftere denne cyklus gentages, jo mere effektiv bliver bremseprocessen.
ABS sensorer er monteret i de to forhjul og en sensor mere sidder i bagendens hjulaksel gear. Bilens fronthjulnaver, som er ustyret med ABS, har et specielt design, som ikke er kompatibelt med konventionelle biler, som ikke er udstyret med ABS. Det samme gælder baghjulnavernes gearkasser. Sensoren består af flere dele – rotor og stator. Rotoren sidder på den roterende del og ligner et gear. Statoren – er en elektromagnetisk spole med en magnet, som rent faktisk kaldes en sensor. Når du roterer hjulet, genererer sensoren elektriske impulser. Antallet af impulser pr. tidsenhed viser rotationens hastighed.
Hvis du skal købe vejgrebssystemsensorer, er det ikke nødvendigt at bruge tid på shopping. Bestil delen i vores onlinebutik. Vi har de laveste priser, såvel som den korteste leveringstid, til den adresse du bestemmer. Udover ABS sensorer, kan du købe benzin-, ilt-, olie- eller temperatursensorer.
Defekt ABS sensor (ESP sensor)
- Sensorerne arbejder ikke korrekt;
- Kontakterne er lukket eller oxideret;
- Sensorerne er beskadiget af mekaniske stød;
- Knækkede ledninger.
Tegn på defekt ABS-sensorer (ESP sensorer)
- Hjulspin, når bilen startes pludseligt, eller hjulspin under nødbremsning;
- ABS og ESP lyser på instrumentbrættet;
- Øget brændstofforbrug;
- Motoren mister kraft;
- Øget bremselængde på glatte veje.
Årsager til defekte ABS sensorer (ESP sensorer)
- Dele er tilsluttet forkert;
- Mikrokredsløbssensorerne er beskadiget;
- Defekte sikringer;
- Bilen starter hårdt op;
- Brudt bremsesystem;
- Bilen nødbremser af sig selv ved høj hastighed.
Diagnostik
For at kontrollere, om ABS-sensoren (ESP sensoren) fungerer korrekt, er et oscilloskop og et multimeter påkrævet. Modstanden mellem følernes stik skal være inden for 1-1,5 kOm. Hvis aflæsningen overstiger de tilladte værdier, check sikringer og ledninger. Softwaren kræver også en grundig diagnose, fordi elektroniske fejl kan føre til mekaniske fejl.
For at kontrollere systemet kan du erstatte sensorerne med nogle, der fungerer 100% korrekt. Hvis testsensorerne også har fejl, skal du så kontrollere systemerne knyttet til sensorerne. Hvis der bruges uoriginale reservedele, kan utilstrækkelig kontakttilslutning forårsage fejl.
Mens du foretager de indledende test, kontrolleres den korrekte funktionalitet af bremsens mekanismer. For at definere, om TCS (Traction Control System) og ABS-systemerne (blokeringsfri bremsesystem) fungerer effektivt, har du brug for en specialiseret stand til bilen.
Reparation og udskiftning af ABS sensorerne (ESP sensorer)
Før der foretages en reparationen, bør du finde ud af, hvad grunden til skaden er. Derfor er der behov for en komplet evaluering. Hvis mikrokomponenter er beskadiget, skal de erstattes. Selvom denne service sjældent bliver udført, selv på de store værksteder.
Hvis et køretøj pludselig stopper ved en hastighed på over 100 km / t, kan det skyldes, at sensorernes indstillinger ikke fungerer pga. overbelastning. I sådanne tilfælde bør de enkelte dele justeres og kontrolleres. Det anbefales udelukkende at udskifte beskadigede dele på værksteder.