
Bremsebakker bag og foran til bil
Bremsebakkesæt til
Bremsebakkesæt: nyttig information
Denne reservedel er en del af bremsesystemet. Desuden er det den primære arbejdsdel. Hovedfunktionen af bremsebakken er at skabe en bremse acceleration på grund at interaktionen med overflade af bremsedisken og tranformering af trykkraften når der bremses. Desuden er denne del ikke kun brugt i biler, men også motorcykler, cykler og toge. Ordningen af bremsebakkens arbejde er ikke kompliceret. Når der bremses, transmitteres trykket på pedalen til bremsebakken. Bakken lader ikke bremsedisken roterer. På dette tidspunkt (på grund af friktionen) bliver bremsediskens rotation langsommere, og hjulrotationen reduceres. Derved stopper bilen. Det er en meget vigtig del af bremsesystemet og i bilen. Derfor er det nødvendigt at lægge mærke til den og det materiale den er lavet af.
Ved produktion af bakkernes friktionsmateriale, bruges der mere end 300 dele, inklusiv tjære, mineralske og organiske fibre, syntetisk gummi, fyldninger og diverse modifikationer. Mange faktorer, som påvirker det langvarige gnidningsfri arbejde fra bremsebakken, afhænger af disse materialer. Det er også værd at bemærke, at som regel tæres de forreste bremsebakker hurtigere end de bageste, fordi når man bremser, bærer de det meste af vægten. I dag bruger bildelfabrikanter specielle værktøjer, som advarer om, at bremsebakken skal udskiftes. Der er to typer af enheder – mekanisk og elektronisk.
Når den forreste eller bageste bremsebakke slides, begynder den sædvanligvis at knirke. Det betyder, at der er installeret en mekanisk anordning. Med hensyn til den elektroniske anordning, så vises bremsebakken på displayet på bilen instrumentbræt. En speciel indikator lyser op på den. Hvis kun en bremsebakke er slidt, er det stadigvæk nødvendigt at udskifte alle. På den anden side, så kan den nye bakke og den som ikke blev udskiftet arbejde på forskellige måder, som vil påvirke bilens kontrol. Du kan købe alle nødvendige reservedele i vores onlinebutik, inklusiv bremsebakker, luftfiltre eller støddæmper.
Hvordan kan man se en defekt trommelbremse sko
Du diagnosticere tromle bremse bakker ved at løfte køretøjet med donkraft og fjern hjulet. Slip håndbremsen og fjern bremsetromlen. Slid niveau af kæberne bestemmes ved tykkelsen af bremsebelægningen. Måle det herunder metal base, ved anvendelse af en lineal eller skydelærer. Den mindste værdi er cirka 1,5 mm. Det nøjagtige tal er givet i køretøjets tekniske manual.
Hvis du mangler erfaring eller værktøjer til at adskille tromlebremser, bør du kontakte et værksted for at få komponenterne diagnosticeret. Disse bremsebakker skal diagnosticeres for hver 20.000-30.000 kørte kilometer.
Det kan være nødvendigt at diagnosticere tromlebremse sko, hvis du finder følgende symptomer:
- skrigende og pibende lyde under kørslen;
- hjulene svajer ved opbremsning;
- øget forbrug af bremsevæske;
- øget bremselængde.
Årsagerne til svigt af tromlebremse sko
Under drift bliver tromle bremsebakker udsat for store belastninger. Årsagen bag tidlig slitage er olieret belægninger.
Levetiden af komponenterne varierer fra 100.000 til 150.000 kørte kilometer, og dels hvordan man kører bilen. Aggressiv kørsel, og regelmæssig pludselige opbremsninger på våde veje, og lav kvalitet vejbelægning reducerer levetiden af komponenterne.
En anden vigtig faktor er materiale kvaliteten af komponenterne. Lav kvalitet sko slides op og blive beskadiget hurtigere og lettere.
At bytte en trommelbremse sko
Bremsebakker er forbrugsmaterialer i mekanismen, så man skal ikke forsøge få dem repareret eller genoprettet. Komponenterne skal udskiftes på efter behov. Udskiftningen går til på følgende måde:
- Hæv køretøjet med donkraft.
- Lås forhjulene med sten eller andre typer af blokke.
- Slip håndbremsen.
- Fjern hjulmøtrikkerne, og tag hjulet af.
- Fjern bremsetromlens fastgørelseselementer og fjerne dem.
- Slip håndbremsens kabel.
- Fjern spænde fjedrene.
- Fjern bremsebakkerne.
- Installer de nye komponenter i omvendt rækkefølge.
Hvis du opdager deformationer eller slitage af tromlebremser, når de skiftes, så skal du også bytte disse, når du er i gang.