
Håndbremsebakker bag og foran til bil
Håndbremseklodser til
Håndbremseklodser: nyttig information
Hvordan kan man finde en defekt håndbremse sko
Komponenterne bliver normalt tjekket, når hele håndbremse systemet kontrolleres. Dette gøres i flere trin. Først stilles køretøjet på en hældning på 25°. Du kan gøre brug af en bil rampe eller en læsserampe der er 1,25m høj med en hældende længde på 5 m., Træk derefter bremsehåndtaget 2-8 tænder, afhængigt af køretøjets mærke og model. Hvis elementerne er OK, så skal køretøjet blive på skråningen.
Hvis du mangler en bil rampe, så du kan tjekke på jorden på en anden måde. Det gør du ved at løfte håndbremsen 2-3 tænder og løft derefter bagenden på køretøjet med donkraften. Hvis håndbremsen fungerer korrekt, skal du kunne rotere hjulet ved at arbejde hårdt på det.
Du kan også tjekke dens effektivitet ved at trække håndtaget, indtil det siger stop. Derefter sættes bilen i første gear, og slip forsigtigt koblingen. Motoren stopper hvis håndbremsen virker.
Hvis du opdager fejl i mekanismen, bør du inspicere bremsebakker og visuelt vurdere deres niveau af skader. Du skal derefter fjerne hjulet og demontere tromlen. Ujævn slitage, overfladiske skrammer, løse skruer eller ujævn friktion belægninger er alle tegn på, at du har brug for at udskifte delene.
Det kan være nødvendigt at undersøge håndbremsen når du støder på disse typer af symptomer:
- underlig lyd fra den bageste del af undervognen ved kørsel;
- længere bevægelsesbane for håndbremsen;
- væsentligt forringet effektivitet af bremsen.
Årsager bag fejl på håndbremse sko
Håndbremse sko er designet til at leve lige så længe som køretøjet så de afmonteres meget sjældent. Almindeligvis får du brug for dem udskiftet, når du overtræder reglerne for anvendelse af køretøjet, såsom at køre med bremsen trukket, eller når du "glider ud" med køretøjet, som anvendes til drifting.
Nogle gange fejler komponenter på grund af nødbremsning, når du bruger håndbremsen for at standse køretøjet i stedet for den konventionelle bremse. Ujævn slid på friktionsbelægninger kan være forårsaget af installationsfejl.
Hvordan bytter man håndbremse sko
Disse komponenter må ikke repareres, ødelagte komponenter skal udskiftes. At installere de nye komponenter er enkelt, men tager lang tid. Hvis du ikke har færdigheder eller den tid, der kræves til dette, bør du bede specialister om hjælp.
Hvis du beslutter at bytte selv, skal du følge disse instruktioner:
- Hæv bilen med en donkraft, fastgør den med stopklodser.
- Slip håndbremsen.
- Fjern baghjulet, bremseskiven eller bremsetromlen, og dens åg.
- Adskil bremsesko fjederen med et specialværktøj.
- Start med at fjerne den første og siden den anden stift. Vend det 90 grader, og tryk den holdende fjeder med en skruenøgle.
- Afbryd bakkerne og tage dem væk.
- Kontroller justeringsskruens tilstand, smør kontaktflader med et tyndt lag smøremiddel.
- Smør justeringsskruen.
- Sæt alt tilbage i omvendt rækkefølge.
Læs venligst bilproducentens anbefalinger nøje, før du udskifter delene fordi installationsproceduren kan variere afhængigt af køretøjets mærke, og den pågældende model.