
Forreste lydpotte til bil
Forreste lyddæmper til
Forreste lyddæmper: nyttig information
Hvordan du opdager fejl i den forreste lydpotte
Først skal bilen løftes op med en donkraft og udstødningssystemet skal undersøges. Tydelige revner, rust, buler og brændte områder på den forreste lydpotte overflade viser, at delen trænger til at blive udskiftet. Derefter skal motoren startes. Hvis der kommer røg ud af den forreste lydpotte, så er dens tæthed svækket.
Du kan undersøge om lydpotten er tilstoppet på følgende måde: Først skal du frakoble ledningen fra tændrøret, og derefter starte motoren og vurdere om den kører stabilt i tomgang, samt når du øger omdrejningerne. Derefter skal du stoppe motoren, fjerne det afmonterede tændrør og genstarte strømenheden. Hvis den begynder at virke bedre, og der kommer røg ud fra hullet fra tændrøret, så er udstødningssystemet tilstoppet. Under undersøgelsen, med det formål at beskytte dig selv mod elektriske stød, så tilslut et ekstra tændrør til den afbrudte højspændingsledning.
For at fastslå mere præcist, hvilken del af udstødningen, der er tilstoppet, skal du afmontere flangerne bag ved katalysatoren og køre med køretøjet over en vis distance. Hvis motoren har fået mere kraft og får bedre omdrejninger , skyldes det umiddelbart, at problemet ligger helt præcist i resonatoren.
Du kan spore, om den forreste lydpotte skal undersøges ved de følgende tegn:
- Øget brændstofforbrug.
- Ustabil motordrift.
- For høje motorlyde.
- Unormale poppende og bankelyde under kørslen.
- Udstødningsgassen skifter farve.
- Motoren overopheder.
Grunde til fejl på den forreste lydpotte
Almindelig fejl i den forreste lydpotte er mekaniske skader, der kan opstå som følge af en voldsom kraftpåvirkning i forbindelse med en ulykke, eller hvis køretøjets bund bliver ramt af fremmedlegemer. Risikoen for at delen beskadiges øges betydeligt, hvis bilen bruges på veje med en dårlig overflade. På grund af løbende kørsel over vandpytterr og bump samt aggressiv kørestil kan lydpottens fæstninger og leddene i udstødningsrøret løsne sig.
Påvirkningen af ekstremt høje temperaturer er også skadeligt for resonatoren. Brug af benzin i en dårlig kvalitet, fejl på tændingssystemet og tilstopning af indtagsslangen medfører, at benzinen kommer ind i udstødningssystemet, der gør at udstødningsgassernes temperatur bliver betragtelig forhøjet.
Rust på den forreste lydpotte opstår på grund af fugt, snavs, kemikalier og ændringer i temperaturen. Dele fremstillet i rustfrit stål eller aluminiseret stål er mere modstandsdygtige overfor aggressivt brug.
Reparation af den forreste lydpotte
Nogle gange kan ydeevnen genskabes ved rengøring. Du kan fjerne snavs og ophobninger af kul fra lydpotten med hjælp fra en blæselampe ved jævnt at opvarme overfladen til en bestemt temperatur. Men det er bedst ikke at bruge denne metode for tit: Ved gentagen opvarmning vil metallet, som denne del er fremstillet af, blive mere skørt.
Du kan også fjerne ophobninger inde i delen ved brug af kemikalier. For at gøre dette skal du fjerne lydpotten, tilstoppe dets indsugningshul, hælde en alkalisk baseret blanding sammen med varmt vand ind i den, tilstoppe det andet hul, ryste delen mange gange og lade den stå en dags tid. Derefter skal du vaske delen i koldt vand og tørre den af med en blød klud.
Små revner og vrid på lydpotten kan udbedres på et værksted. I det tilfælde, at skaderne er større, skal delen udskiftes.
Udskiftning af den forreste lydpotte
På biler, hvor udstødningens dele er samlet med klamper, kan du selv udskifte den forreste lyddæmper. For at gøre dette skal du:
- Fjerne klampen, der holder det tilstødende rør på resonatoren, efter at have fjernet de tilsvarende møtrikker.
- Afmonter røret ved forsigtigt at slå det gennem en træplade.
- Løsen og fjern klampen, der forbinder indløbsrøret og resonatoren.
- Løsen lydpottens befæstigelsesbeslag fra rammens holder og fjern spændeskiverne fra stifterne.
- Afmonter indsugningsrøret og resonatoren og skil sidstnævnte ad.
Hvis monteringen af den nye del kræver svejsning, så opsøg professionel hjælp.