Katalysator bil
Udstødning katalysator til
Udstødning katalysator: nyttig information
Hver dag er millioner af biler på gaderne. Og hver af dem er en kilde til luftforurening. Dette er relevant især for større byer og storbyområder, hvor udstødningsgassen af køretøjer forårsager et stort problem. I verden af i dag er der en enhed kaldet katalysator. I alle køretøjer er katalysatoren placeret i lyddæmperen for at rense udstødningsgasserne. Den katalysator er en bestanddel af bilens udstødningssystemet og er designet til at brænde udstødningens blandingen for at gøre den ren. Faktisk har katalysatoren en forholdsvis simpel konstruktion, men effekten er meget stor. Katalysatoren er placeret enten på den modtagende rør eller umiddelbart efter den. Inde i er der en fast bikube konstruktion, konstruktion der er fremstillet af metal eller keramik.
Celler er nødvendige for at øge kontaktarealet af udstødningsgassen med arket dækket med et lag af platin-iridium legering. Sammensætningen af dette overtræk indeholder sådanne kostbare metaler som rhodium, palladium og platin. Uforbrændte rester (CO, CH, NO) berører overfladen af katalysatorlejet, og bliver iltet af oxygen, som også er til stede i udstødningsgassen. Til slut opvarmes katalysatoren, og derved aktiveres oxidationsreaktionen. I sidste ende vil en korrekt arbejdende katalysator udlede udstødningsgasser med en tilladt CO2-koncentration.
I vores online butik kan du købe en ny, høj kvalitets katalysator til enhvert bilmærke. Du er ikke nødt til at spilde din tid på shopping og reparationscentre. Du kan bestille den nødvendige del direkte fra dit hjem eller kontor. Vi vil levere den så hurtigt som muligt til enhvert sted. Udover katalysatoren, kan du bestille en anden reservedel, så som kobling, styrekabel, motorhjelm, brændstof niveau indikator eller kondensator.
Fejl på katalysatoren
- Forskellige mekaniske fejl:
- Slid eller fejl i en cellekonstruktion;
- Svigt af de kemiske reaktioner af stoffer i katalysatoren.
Tegn på katalysatorfejl
- Motor dør i standbytilstand;
- Svært at starte motoren;
- Udstødningsfarven ændres (de får en grå eller lyseblå skygge);
- Stigende vanskeligheder under acceleration og når hastigheden øges;
- Mærkelige lyde i udstødningssystemet;
- "Check Engine" lys på instrumentbrættet;
- stiger brændstofforbrug over normen med 1,5-2 liter pr 100 km;
- Fremkomsten af en flussyre lugt fra udstødningssystemet;
- Tilstedeværelsen af metalrester i katalysatoren boksen.
Årsager til svigt af katalysatoren
- Brændstof med tetraethylblyadditiver;
- Brugen af brændstoffer med dårlig kvalitet;
- Problemer med dannelsen af den gasblanding, som i væsentlig grad ændrer de normale funktioner;
- Indtrængning af smøreolie eller brændstof ind i oxidationskatalysatoren; medfører at de indre celler i katalysatoren bliver beskadiget;
- Tilsmudsning af katalysatorens konverter af gasserne, der bliver produceret, når brændstoffet brændes;
- Den fortsatte brug af en slidt katalysator;
- Forkert brug.
Diagnostisering
Specielt udstyr kræves for at diagnosticere katalysatoren. Derfor bør kun kvalificerede fagfolk udføre dette arbejde. Men der er ydre tegn, der kan indikere, at det er noget galt. Synlig og betydelig skade på den ydre del er en af dem. Når du opdager dette, er det nødvendigt at udskifte den del hurtigt.
Eksperter måler produktiviteten af en cellulær struktur med en trykmåler, som er fastgjort til den første iltsensor. Denne motor accelereres til 3000 omdrejninger pr. Trykindikatorer i systemet må ikke overstige værdien af 2,94 Pas eller 0,3 kgf / cm2.
Den normale levetid af katalysatoren er fra 100.000 til 150.000 km. Det anbefales ikke at overskride dette, eller den fortsatte brug af en slidt del. Nedgang i kapaciteten vil medføre, at driften af motoren kan fejle på grund af pressets stigning.