
Pakdåse knastaksel til bil
Pakdåse knastaksel til
Pakdåse knastaksel: nyttig information
Hvordan opdages fejl i knastakslens pakning
Det anbefales, at du udfører en undersøgelse af knastakslens pakning for hvert planlagt serviceeftersyn, hvor knastakslen udskiftes eller cylinderblokkens hoved repareres. Hvis der er olielækage ved punktet for fæstet af delen til akslens tætning, og der er sprækker, revner eller deformation, så er det et tegn på et behov for at udskifte delen. For objektivt at konstatere tilstanden af delen, skal knastaksels tandrem først fjernes.
Du kan spore, at knastakslens oliepakning skal undersøges på baggrund af følgende symptomer:
- Oliepletter på remmen eller under knastaksels tandhjul samt på siden af beskyttelseskappen inde i huset.
- Drivremmen glider.
- For højt olieforbrug.
- Ustabil motordrift.
Grunde til fejl på knastakslens pakning
På grund af vibrationer i knastakslen og aldring af gummiet, svækkes den indre del af olietætningen, og den mister sin elasticitet og deformeres for derefter at svække forbindelsens tætning. Dele i høj kvalitet fremstillet af fluorholdige elastomerer eller silikone er bedre egnet til aggressive brugsforhold, og de holder længere end dem, der er lavet af almindelig gummi.
Knastakslens pakning kan fejle for tidligt, hvis køretøjet holder stille for længe eller hvis det parkeres udendørs: Langvarig mangel på smøremidler og jævnlige temperaturforandringer øger risikoen for, at der kommer revner i pakningen.
Nogle gange skyldes fejl på knastakslens pakning fejl i krumtaphusets ventilationssystem, for eksempel ved overtryk i krumtaphuset. Brug af det forkerte værktøj i forbindelse med montering medfører en risiko for, at forbindelserne løsner sig.
Udskiftning af knastakslens pakning
Hvis du har det rette værktøj, kan delen let udskiftes af dig selv. For at gøre dette, skal du følge disse trin:
- Fjern den negative terminal fra batteriet.
- Fjern drivremmen.
- Mens du holder knastaksels tandhjul ved hjælp af særligt udstyr (tang, håndtag og tryknøgle) løsen og fjern befæstigelsesboltene.
- Fjern tandhjulet fra akslens ende.
- Fjern pakningen ud af huset ved at hægte den af med en skruetrækker.
- Tryk den nye pakning i med en dorn.
- Sæt tandhjulet på igen ved at skrue befæstigelsesboltene med en momentnøgle, som angivet i bilens tekniske manual.
- Juster tandremmens spænding i overensstemmelse med i bilens tekniske manual.
For at udskifte den bagerste knastaksels pakning, hvis det er muligt ud fra motorens konstruktion, er det nødvendigt at få bilen op på en lift og frakoble gearkassen og koblingen. Dette er meget arbejdskrævende, og det anbefales, at det bliver gjort på et værksted.