Tilbage
Land
Tilbage
Mine køretøjer
-
Reservedele til din bil
Præcisionen af motorelementernes præstation er vigtig, og det bliver en grundsætning. Og fastskruningen af strækboltene er ikke en undtagelse. Og grunden er meget simpel. Forstil dig lasten som det opfanges af alle elementerne i monteringen: store temperaturudsving og konstant vibration. Som et resultat af adskillige studier lavet af professionelle, består vægten af 5000 kg eller mere. Forestil dig hvilket pres hver bolt gennemgår under accelleration. For at sikre forbindelsen mellem blokken og cylinderhovedet, skal du sikre dig, at boltene er stabile længe nok.
I de fleste tilfælde er bolten aflang. Du skruer denne enhed ind i en blok, som er blevet påvirket af tæring, drejningsmomentet øges med flere tiendedele før delene skrues fra hinanden. Hvis du allerede har strammet bolten, vil du vide at spændingen øges gradvist, og materialet vil efter en rum tid blive elastisk, indtil det til slut bliver smidigt. Senere vil en yderlig spænding føre til uoprettelig deformation af materialet. I dette stadie øges drejningsmomentet ikke ved yderlig spænding. Praktisk talt betyder det, at denne tilstand er næsten umuligt at observere, hvis boltene ikke er smurt ind i olie for at reducere friktionen til et nul. Glem ikke at overfladen af blokken og cylinderhovederne skal være godt forarbejdet, de skal ikke være bølgede.
Overgangen fra en enhed til en anden er specielt vigtig. Husk at alle reservedele skal være certificerede, ligesom dem vi tilbyder i vores onlinebutik. Og udover strækbolte, kan du også købe udvidelsesflanker, ventil injektorer og andre dele.
Sådan opdager man defekter i motorens topstykkebolte
Tilstanden af motorens topstykke bolte er meget vigtig: de bør ikke være beskadiget på nogen som helst måde. Monteringsdelene kan modstå belastning op til 5.000 kilo når motoren kører ved højeste omdrejningstal. Sørg for at der ikke sidder snavs i boltenes gevind. Kommer blot mikroskopiske fremmedlegemer eller snavs ind i gevindet, kan topstykket blive ødelagt.
De kan ikke anbefales at smøre boltenes gevind med olie med høj viskositet. Så kan boltene nemlig sætte sig fast.
Vær særligt opmærksom på boltenes spændingsmoment. Boltene skal spændes med en momentnøgle. Spændingsmomentet bestemmes af motortypen og af det materiale som topstykket er lavet af. Standardværdien ligger mellem 17 og 21 Nm. Værdien for den enkelte bilmodel står i dens tekniske manual.
Hvis man opdager tegn på defekte bolte, skal de omgående efterses. Hvis man bruger dem korrekt, kan komponenterne holde i op til 200.000 kilometer.
Du kan afgøre om boltene på topstykket skal efterses ved følgende symptomer:
Årsager til defekter i topstykkebolte
De bolte der bruges til at forsegle motorblokken i moderne biler, har nogle særlige egenskaber. De er lavet af et materiale som kan strække sig ved gentagen efterspænding. Det kan derfor ikke anbefales at man genbruger dem efter at have skilt delen ad.
Det er strengt forbudt at genbruge eller efterspænde bolte af TTY typen, som anvendes i topstykker af aluminium. De kan ikke sikre den nødvendige pakningskompression og kan få brud.
En anden årsag til at bolte bliver ødelagt er forkert spændingsmoment under montering. Det er også vigtigt at bruge begrænsede mængder af olie under monteringen da for meget olie kan modvirke ordentlig fastspænding af komponenterne.
En hyppig årsag til beskadigelse af topstykkebolte er at man anvender smøremidler af dårlig kvalitet og mekanisk belastning under reparation. Hvis du ikke er i besiddelse af de nødvendige kundskaber eller erfaring, bør du overlade justering og reparation af dem til specialister.
Udskiftning af topstykkebolte
Boltene til topstykker kan ikke repareres. I tilfælde af selv de mindste defekter skal de udskiftes. Det anbefales at man udskifter alle bolte på en gang for at undgå uensartet belastning.
Skær aldrig nyt gevind i boltene. Dette kan betyde at de sidder fast og ødelægge forsænkningerne i boltenes hoveder. Hvis dette sker, skal hele topstykket udskiftes.
Boltene skal spændes i en bestemt rækkefølge: fra kanten af topstykket og ind mod midten. Boltene spændes i tre trin, da man på den måde undgår at pakningen deformeres og at topstykket flytter sig, ellers mister man tæthed i hele systemet.