
Oliestandsmåler til bil
Oliepind til
Oliepind: nyttig information
Motorolien er meget vigtig for enhver bilmotor. På dens vej til motoren dækker olien alle elementerne med et tyndt lag, så motoren kan arbejde i dens normale omstændigheder. Vi kan sige at fravær af olie i bilen kan sammenlignes med fravær af brændstof. En bred vifte af brændstofolie skyldes strukturelle særegenskaber i bilmotorer og afhænger også af arbejdsforholdene i hver bil. Hver fører ved, hvilken slags olie der er bedst for hans bil og tænker nøje over valget.
Motorstyringssystemer i dag kan ikke fungere uden olieniveau sensorer, hvis opgave er at alarmere føreren om, at motorens olieniveau er meget lavt. Udover det, husker olieniveausensoren føreren på, at der mangles olie, før man kører, hvilket betyder før du starter motoren. Desuden er der i gamle biler en prop i stedet for indikatoren, som let kan erstattes med en olieniveausensor. Det fungerende koncept i olieindikatoren er baseret på bestemmelse af spændingsmodstanden. I betragtning af at sensoren er nedsænket i væske, så giver den output mere impedans end den tørre sensor.
Spændingen registreres og overføres til kontrollen, hvis opgave er at tænde indikatoren, når olieniveauet er meget lavt. Forveksl ikke denne indikator med olietryksensoren, deres opgaver er temmelig forskellige. Olietryksensoren overvåger også oliekvaliteten. Du er velkommen til at udskifte den fejlslagne olieindikator, men det gøres bedre af en mekaniker på et værksted. Arbejdet er ikke dyrt, og bilisten har ikke altid alle de nødvendige redskaber til at udskifte dele med. Det er bedre at spare på indkøbet af reservedele uden at give afkald på deres kvalitet. Proceduren er ganske enkel – bestil den ønskede del i vores onlinebutik, hvor du ikke kun kan købe sensorer, men også flanger, fjedre eller forlygter.
Sådan opdager man defekter i en oliemålepind
For at fejlsøge komponenten skal man måle modstanden mellem dens kontakter. Hvis sensoren er i orden, skal værdien på oliemålepinden være mellem 5 og 30 ohm. For at tjekke hvor korrekt komponenten fungerer skal man bruge specialudstyr. Monter den testede komponent på enhedens dæksel, lav jordforbindelse til trykhuset og strøm på kredsløbsledningen. Flyt derefter armen til maksimummærket på skalaen, og indstil de passende vinkler. Indikatorerne gør at man kan afgøre fejlen. Fejlen bør ikke afvige fra acceptable værdier.
Du kan afgøre om oliemålepinden skal efterses ved følgende symptomer:
- nålen kører frem og tilbage,
- oliestandlampen blinker ind i mellem,
- nålen falder pludselig i bund,
- efter tænding og motorstart bevæger nålen sig ikke,
- nålen peger altid på maksimum eller minimum.
Årsager til defekter i oliemålepind
Konstante motorvibrationer kan resultere i ødelagte kontakter, manglende forbindelse mellem sensor og indikator, hvorved det bliver svært at bedømme oliestanden, hvilket kan give alvorlige problemer med motordriften.
Almindelige defekter i sensoren er kortslutning eller oxiderede kontakter og manglende tryk og indtrængende olie. Manglende tætningsegenskaber skyldes ofte slidte gummi O-ringe i komponenten. Oxiderede kontakter skyldes fugt, kortslutning pga. spændingstab i kredsløbet.
Afmagnetisering af sensorflyderen skyldes høje temperaturer og endt levetid på komponenten.
Reparation og udskiftning af oliemålepind
Under reparation skal sensor og flyder udskiftes. Hvis ledninger er beskadiget, skal forbindelsen genoprettes. For at fjerne defekter, kan de evt. gøres ved at bøje en kontakt. For det meste skal en defekt komponent udskiftes med en ny. Aftap først olien. Fjern så monteringsdelene fra den ødelagte komponent med en fastnøgle, fjern den, og monter en funktionsdygtig komponent. Påfyld ny olie efter udskiftning.