
Brændstofpumperelæ til bil
Benzinpumpe relæ til
Benzinpumpe relæ: nyttig information
Hvordan opdages fejl på brændstofpumpens relæ
Du skal bruge en testlampe til at undersøge funktionaliteten af brændstofpumpens relæ. En af dens kontakter skal tilsluttes stiften til regulatoren, den anden til ledningen fra hovedrelæet. Så skal du dreje tændingen. Hvis der ikke er lys, så tyder det på, at der er en fejl på delen.
Derefter skal du lukke de stifter, som batteriet er tilsluttet til, og brændstofpumpens strømkabel ved hjælp af et startkabel. Hvis pumpen er aktiveret, efter at tændingen er drejet, er relæet i stykker.
En anden metode er at installere en funktionel del i stedet for den del, der bliver testet.
Følgende symptomer viser, der er et behov for at undersøge brændstofpumpens relæ:
- Brændstofpumpen kører kontinuerlig og slår ikke selv fra endog ved maksimale omdrejninger.
- Når du drejer tændingen, kommer der ikke en lyd, der indikere, at pumpen kører.
- Batteriet aflades hurtigt.
Årsager til fejl på brændstofpumpens relæ
På grund af langvarig brug slides relækontakterne ned, og returfjederen mister sin spænding. Dårlig forbindelse til kontakt forhindrer strømmen i at bevæge sig frit, så i sidste ende brænder de ud.
En anden hyppig årsag til fejl på relæet er en tilstoppet brændstofpumpe, der skal arbejde med en øget belastning for at nå det ønskede output. Som følge heraf stiger spændingsniveauet, der bruges af pumpen, og belastningen på relækontakterne øges, hvilket over tid fører til nedbrydning. Lignende effekt kan opstå på grund af for sen udskiftning af brændstoffilteret eller dårlig kontakt i brændstofpumpens ledningsnet.
Et faldende tryk i relæhuset kan medføre mange fejl. Indtrængen af snavs og fugt i delen medfører oxidering af kontakterne, rust på og fastlåsning af armaturet, ødelæggelse af det isolerende lag omkring spolens viklinger og som resultat heraf kortslutning.
En sikring med for høj kapacitet kan medføre, at delen (relæet) ofte brænder ud - selv i et køretøj med et rent brændstofsystem og en velfungerende brændstofpumpe.
Udskiftning af brændstofpumpens relæ
Delen er ikke dyr, så derfor kan det ikke svare sig at reparere den, hvis den går i stykker. Montering af denne del er let at udføre, selv hvis du ikke har erfaring. Alt du skal gøre er at finde relæets placering i bilens tekniske manual. I de fleste tilfælde er den placeret under motorhjelmen i boxen med relæer og sikringer men den kan også være placeret under instrumentbrættet, under bagsædet eller i bagagerummet bag det bagerste lys eller tæt på klappen til handskerummet.
Ved montering skal du sikre, at delens funktioner svarer til de tekniske krav til køretøjet. Ellers er der en betydelig risiko for et for tidligt nedbrud af delen og fejl på hele brændstofsystemet øgesstiger betydeligt.