
Abs ring til bil
ABS krans til
ABS krans: nyttig information
Sådan opdages fejl på ABS-tandringen
For at bedømme delens tilstand er du nødt til at hæve bilen med en donkraft og undersøge tandringen ved langsomt at dreje hjulet. Sprækker, knuste tænder, rust, at delen sidder løst på befæstigelsesoverfladen og løsgørelse af magnetbåndet viser, at delen har en fejl eller skade.
Du kan spore, at ABS-tandringen kræver en nærmere undersøgelse ved de følgende tegn:
- De tilsvarende indikatorlamper lyser på instrumentpanelet.
- Bilen glider under bremsning.
- En stor indsats er nødvendig for at dreje rattet.
- Bremseffektiviteten, især på våd vej eller grus, er faldet betydeligt.
Årsager til fejl på ABS-tandringen
ABS-sensorringen er placeret nedenunder køretøjet og udsættes derfor løbende for snavs, fugt og kemikalier. Over tid mindskes styrken af det metal, som delen er fremstillet af, og ringen kan knække. Desuden er delen særligt tilbøjelig til at ruste. Som et resultat af en aggressiv miljøpåvirkning kan magnetstrimlen skalle af i de pulserende ringe.
Hyppig kørsel på veje i dårligt kvalitet kan også medføre skader på delen. Hvis der kommer grus ind, eller hvis du rammer en forhindring, kan det medføre, at ringen vrides eller brister.
Nogle gange skyldes fejl på delene en fejl under monteringen. Ringen kan nemt gå i stykker på grund af for meget kraft, der er blevet anvendt til at sætte den fast på CV-leddet (konstant hastighedsforbindelse) eller ved en overdreven overophedning. Uforsigtige handlinger, når du fjerner CV-leddets kardan kan resultere i det tilsvarende.
For tidlig slitage af ABS-tandringen kan ske på grund af fejl fra andre ophængsdele. For eksempel medfører overdreven slid på hjullejet, ledsaget af hjulskævvridning, til mindskning af afstanden mellem sensoren og ringen. Til sidst begynder delene at gnide mod hinanden og svigte.
Udskiftning af ABS-tandringen
Du kan udføre en montering af en ny del både på et værksted og ved at gøre det selv. Hvor svært arbejdet er og proceduren for udskiftningen afhænger af delens placering og bilens udformning. Hvis bilen er udstyret med en ring, der er integreret i hjullejet er det sandsynligt, at du skal udskifte det hele. Hvis delen er monteret på CV-leddet, skal du åbne op for adgang til den fælles, ydre del. Afmonter derefter hjulet, tag bremsekaliberen af, tag fjederbenet ud, træk CV-leddet ud af navet efter at have skruet de tilhørende fastgørelsesanordninger forsigtigt ud, og slå forsigtigt ringen ud af enhedens ydre løb. Før monteringen af en ny del skal befæstigelsessædet rengøres for snavs og rust og derefter smøres, og selve delen skal opvarmes for at gøre monteringen lettere.
Hvis du ikke har den relevante erfaring, er det bedst at søge hjælp fra specialister. Når du udskifter reservedele på egen hånd, skal du følge producentens anbefalinger.