Tilbage
Land
Tilbage
Mine køretøjer
-
Reservedele til din bil
Sådan opdager man defekter i bladfjeder
Bladfjedre skal efterses efter hver 10.000 kilometer. Afprøvning af delen bør overlades til specialister. Det er ikke altid nødvendigt at skille komponenten ad for at efterse den. Hvis komponenten frigøres fra bilen, tjekkes den på en prøvebænk hvor man kan genskabe dens driftsforhold. For at foretage et grundigere eftersyn skal man bruge et rullefelt. Graden af deformering af fjederen gør at fagfolk hurtigt kan opdage en defekt.
Du kan bedømme om bladfjederen skal efterses ved følgende symptomer:
Årsager til defekter i bladfjeder
Den mest almindelige årsag til deformering af bladfjedre er dårlig komponentkvalitet. Ved vedvarende tung last eller at man ikke har overholdt serviceeftersyn, aggressiv kørestil og off-road-kørsel går komponenter af dårlig kvalitet hurtigt i stykker.
Langsgående forskubbelse af en bladfjeder pga. af en overskåret midterbolt har lignende følger. Derfor anbefales det at efterse delens monteringsdele regelmæssigt.
En bladfjeder der går i stykker efterfulgt af en metallisk raslen kan skyldes at stødstoppet er faldet af eller blevet beskadiget, hvilket gør affjedringen hårdere.
Rust bliver dannet når man opbevarer bilen i det fri eller undlader at opmale bladfjedrene i tide.
Reparation og udskiftning af bladfjeder
For at modvirke beskadigelse skal malingen jævnligt genopfriskes og de steder hvor bladene sidder sammen skal smøres. Dette modvirker defekter i stifterne.
Hvis en bladfjeder går i stykker under kørsel, skal man placere en skrueklemme i hver side, rulle stålwire tæt omkring fjederen og køre på et autoværksted. Sørg særligt for at undgå alle huller i vejen.
Kan komponenten ikke repareres, skal den udskiftes. For at gøre dette skal du: