
Trykakkumulator til bil
Trykakkumulator, fjederdæmpning til
Trykakkumulator, fjederdæmpning: nyttig information
Sådan opdages fejl på hydraulik akkumulator
Gør-det-selv undersøgelse af den hydrauliske akkumulator udføres i flere trin.
Først og fremmest skal du undersøge delene og deres befæstigelsessteder: Der bør ikke være oliespor på dem.
Derefter skal du skrue stikket af fra akkumulatoren og forsøge at påføre et tryk på membranen ved hjælp af de værktøjer, du har ved hånden. Hvis den er let buet, er der fejl på delen.
For at vurdere delens tilstand kan der sættes specielle mærker på hydraulik trykbeholder. I dette tilfælde udføres undersøgelsen på følgende måde:
- Først skal du kontrollere, at tanken er fyldt med væske til det normale niveau.
- Derefter løftes karrosseriet op i øverste position ved at aktivere ground clearance-systemet og markere væskeniveauet i tanken.
- Så skal du sætte karrosseriet i laveste position og igen markere væskeniveauet. Intervallet mellem de to aflæsninger skal være mindst 7 point. Hvis det er mindre, fungerer akkumulatorerne ikke, som de skal.
En mere kompleks undersøgelse skal udføres på et værksted ved hjælp af specialudstyr.
Du kan se, at hydraulikakkumulatoren skal undersøges ved de følgende symptomer:
- Forringelse af ophængets chokabsorberende egenskaber.
- Mærkelige lyde under kørslen.
- Nedbringelse af frihøjden.
- Chok på køretøjets bund, når du kører på dårlige veje.
- Affjedringens indikator lyser på instrumentbrættet.
- Rattet trækker til siden.
- Øget indsats for at dreje rattet.
Årsager til fejl på hydraulik akkumulator
Disse dele er meget holdbare. I de fleste tilfælde skyldes fejl manglende overholdelse af anbefalingerne for vedligeholdelse af den hydrauliske suspension. Idet nitrogen fordamper skal den hydrauliske akkumulator genopfyldes efter hver 150.000 til 200.000 km for at opretholde det rette tryk. En forøgelse af dette interval kan medføre et ultimativt trykfald, hvilket forøger risikoen for et brud på membranen.
Desuden regulerer bilproducenterne også udskiftningen af hydraulikvæske. I ældre biler er det ca. efter 50.000-60.000 km, i moderne modeller er det omkring 120.000 km. Udskiftningen af væsken kan kombineres med skylning af systemet, som også skal udføres hver 120.000 kilometer. For sen udførsel af disse anbefalinger resulterer i fastlåsning af ventilerne, forstyrrelse af rørets gennemstrømningskapacitet og pumpens udbrænding.
Desuden vil brug af lav kvalitets olier i det hydrauliske suspensionssystem føre til en for tidlig ødelæggelse af membranen og andre tætningselementer. I nødstilfælde er det i orden at hælde motorolie uden tilsætningsstoffer på systemet for at kunne komme til et værksted.
Udskiftning af hydraulik akkumulatoren
Det er anbefalet at udskifte alle delene samlet. Rækkefølgen afhænger af strukturen på køretøjet og antallet af hydrauliske akkumulatorer i ophængssystemet. Når du planlægger at udføre udskiftningen selv, skal du iagttage køretøjets tekniske manual.
Generelt er fjernelse og installation af dele enkelt. Alt du skal gøre er at lette trykket i systemet og bruge en kæde rørnøgle til at skrue dem af og derefter installere nye.
På nogle biler skal underrammen fjernes for at udskifte de centrale hydrauliske akkumulatorer. I dette tilfælde er installationen af dele bedst overladt til fagfolk på et værksted.