
Motor Stempel til bil
Stempel til
Stempel: nyttig information
Hvordan opdages fejl i motor stemplet
Delens tilstand kan undersøges ved en omfattende undersøgelse af cylinder stempel gruppen, som skal udføres på et værksted. Til at begynde med, ved hjælp af dertil egnet udstyr, måles kompressionen i cylindrene, gasgennemstrømningen i krumtaphuset og tætheden af forbrændingskamrene. Derefter, om nødvendigt, skilles motoren ad og dens dele undersøges enkeltvis for fejl.
Ved gør-det-selv undersøgelse, så få en assistent til at starte motoren, sætte den i tomgang og derefter trykke kraftigt på speederen. Kom samtidig et stykke hvidt papir over udstødningen. Kommer der oliepletter på papirets overflade, er det et tegn på slid i cylinder stempel gruppen.
Du kan spore om stemplet trænger til at blive undersøgt på baggrund af de følgende symptomer:
- Øget olieforbrug.
- Reduceret motoreffekt.
- Sort eller blågrå røg fra udstødningen.
- Tændrørene er dækket af sodaflejringer.
- Der er olie i luftfilteret eller forbindelsesrøret.
- I tomgang ;ustabil motordrift og vibrationer i gearskifthåndtaget.
- Unormale lyde ved motordrift, som forøges ved høje omdrejninger eller ved belastninger.
Årsager til fejl i motor stemplet
Enhver situation, hvor processerne i forbrændingskammeret bliver uregelmæssig, er farligt for motor stemplet. For eksempel kan blandingen af brændstof og luft brænde længere end sædvanligt pga. fejl i monteringen af brændstofsystemet, turbolader systemenet eller for sen udskiftning af luftfilteret. Dette medfører en risiko for, at bunden af stemplet smelter. Og desuden kan brugen af benzin med lavt oktantal medføre detonationer i motoren, som kan medføre metaltræthed og ødelæggelse af delen.
En forkert indstilling af mellemrummet mellem delen og cylinderen ved monteringen fører til for tidlig nedslidning af den nederste kant på stemplet. En lignende effekt kan desuden medføre en overophedning af motoren.
Manglende olie eller lavt tryk i smøresystemet har en ødelæggende effekt på stemplet. Manglende olielag mellem metaloverfladerne medfører overophedning, nedsmeltning og fastlåsning. Forsømmelse af udskiftning af smøremiddel medfører forurening i motor kanalerne, og det fremskynder et slid på de bevægelige led.
Stempelringene, som har været udsat for slid, deformeres eller revner, og de er ikke længere i stand til at sikre pålidelig tæthed. De varme gasser, som kan passere mellem mellemrummene, der er dannet, medfører en afbrænding af den oliefilm, der er på cylindervæggene. Det medfører ridser på overfladen af stemplet.
Indtrængen af fremmedlegemer i forbrændingskammeret kan medføre mekaniske skader på delen: Ridser, revner og huller.
Reparation af motor stemplet
I visse tilfælde, for at genoprette delens overflade og dens oprindelige facon, bruges sprøjtemetoden. Som udgangspunkt renses de udsatte områder, og de dækkes derefter med et særligt middel. Efter det er hærdet, skal det fortykkede område slibes, og det sker ved at skære de overskydende dele af med en tang.
Nogle gange, for at reducere mellemrummet og sikre en bedre pasform for delene, monteres en særlig fjederring sammen med stempelringen.
Udskiftning af motor stemplet
Hvis delen ikke kan rettes ud, så skal stemplet udskiftes med et nyt. Målene på delene er som regel større end den nominelle værdi, og under monteringen skal de derfor tilpasses. Endvidere er det i de fleste tilfælde sådan, at det være nødvendigt at tilrette og tilslibe cylindrene. Udskiftning af stemplet bør udelukkende foretages på et værksted.