Køler bil
Radiator til
Radiator: nyttig information
Radiatoren er nødvendig for at køle den opvarmede kølervæske med luftbølger. Sammen med hovedradiatoren kan der også installeres en oliekøler og en EGR køler i bilen (Exhaust Gas Recirculation). Oliekøleren er ansvarlig for at køle olie i smørelsessystemet, EGR køleren bruges til at køle udstødningsgasserne. Det opnås ved en nedgang af udledningstemperatur i luftbrændstof blandingen og formation af nitrogen oxid. En yderlig cirkulationspumpe hjælper EGR radiatoren.
Mht kølesystemet, er radiatorens funktion i kølningen af vandet, som flyder fra motorens vandjakke ind i radiatoren. Dette element består af en top og en bundtank, kerne, og holdningselementer. Kernen og tankene er lavet af messing for at sikre god varmeledeevne. I radiatorens kerne er der tynde transverse plader, som er gennemboret af et fladt vertikalt rør. Vandet som passerer gennem kernen former et stort antal af stråler, som hjælper med at køle vandet nemmere pga. den større kontaktfalde med rørets vægge.
Top- og bundtankene er forbundet med motorens kølejakke gennem rør. Den nedre tank har en drænehane, for at man kan dræne radiatoren. For at gøre dette, er der i motorens vandjakke område skruet en hane på i bunden af enheden. Vand hældes ind i kølesystemet gennem den øverste tanks fyldningsrør, som lukker med et specielt låg. Væske kølingssystemet giver også dobbelt kontrol af det termiske klima i motoren – et rullegardin og en termostat. Lige gyldig hvilken reservedel du mangler, radiator, udvidelsestank eller olieniveau indikator, så kan du finde den del i vores onlinebutik til en fantastisk pris. Udover det, så skal du ikke vente længe på din bestilling; du får tingene inden for få dage.
Sådan finder du fejl ved motorkøling
Undersøg køleren og vurdere graden af forurening - dette kan betyde rengøring. Start motoren i tomgang, røre radiatoren og dens rør med hånden. Hvis deres temperatur ikke ændres, er den sandsynligvis tilstoppet. Kontroller enhedens beholdere for lækager og sørg for der ingen skader er i radiatorrør. For grundig diagnose, bør du kontakte et værksted.
Det kan være nødvendigt at diagnosticere motor køleren mere, hvis du finder følgende symptomer:
- væske temperaturstigninger;
- overophedning af motoren,
- øger tryk i kølesystemet;
- kølervæske forbruges intensivt, selvom ingen andre komponenter lækker.
Årsager til defekter i motorkøler
Hovedårsagen bag snavsede ydre overflader af komponenten er samlinger af vejen støv, insekter og olie under kørsel. Dette er ekstremt i løbet af sommeren.
En tilstoppet indvendig del af komponenten opstår på grund af lav kvalitet kølemiddel. Det kan også skyldes et uheld under brug af køleren, såsom anvendelse af destilleret vand i stedet for reel frostvæske: på grund af dette dannes tykke samlinger og rust inde i komponenten.
Tab af væske i komponent og lækager kan være forårsaget af beskadigede rør, beholdere eller pakninger. Komponenten kan også blive deformeret eller perforeret som følge af ulykker eller stærke kræfter, der udøves under reparation. Små revner kan opstå når stenene fra vejen rammer grillen.
Den mest almindelige årsag til for tidlig slitage af radiatoren er lav kvalitet komponenter. Komponentens holdbarhed skyldes dens korrosionsbestandighed. Dette skyldes, at kølevæske indeholder aggressive stoffer, der kan forårsage komponenten til at bryde sammen hurtigt.
Hvordan man ordner en motor køler
Det er ofte lettere at fixe køleren end erstatte den. Men reparationer af høj kvalitet kræver professionelt udstyr. Så hvis du bemærker de første tegn på lækage, skal du kontakte dit værksted i nærheden af dig, og få hjælp med plast svejsning teknologi, så du kan sikre tætte beholdere som holder længe. Nogle gange er det muligt at ordne komponenten ved at rengøre den: blæse eller skylle den ned med højtryksvand indeholdende specielle additiver.
For at udskifte motor køler
Fejl med køleren ikke kan altid afhjælpes. For eksempel, hvis enhedens rør er tilstoppet med aggressive kemikalier, så det er nytteløst at forsøge at rense dem. Forkert brug af fugemasse kan medføre, at hele radiatoren tilstopper og bør du i stedet bytte den i stedet for bare lave en lokal lækage. Dette bør du overlade til specialister på et værksted.