Tilbage
Land
Tilbage
Mine køretøjer
-
Reservedele til din bil
Ekspansionsventilen er en del som tjener til kontrol af mængden af kølervæske, som kommer ind i fordamperen. Når man taler om konstruktion, så er ekspansionsventilen en variabel sektion. Denne reservedel sidder bag tørrerens filter på fordamperindsugnings grenen. Dens primære funktion er at reducere kølervæsketrykket og temperaturen til en passende grænse. Med hensyn til følehullet så sænker det trykket af væsken som kommer ind i ventilen. Kølervæsken, som kommer ind i tørrefilteret er en væske under højt tryk.
Når kølervæsken passerer gennem ekspansionsventilens åbning, så bliver den sprayet. På samme tid sænkes temperaturen og trykket af substansen. Det er nødvendigt for at gøre hele fordampningsprocessen af kølervæsken i fordampningen mindre. For at finde ud af hvordan mængden af kølervæske, som passerer igennem den termostatiske ekspansionsventil, reguleres, så lad os beskrive processen. I termisk kontakt med fordamperen er udsugningsrøret lokaliseret på temperatursensoren. Inde i den kapillære tube og i bælgene er der gas – kølervæske. Når temperaturen i udsugningsrøret øges, øges trykket på kølervæsken i sensoren og bælgene strækkes. Gennem trækkraft bunden af bælgen pres på bolden eller nål, der øger kølemiddelstrøm, når den bevæger sig. Det passerer gennem ekspansionsventilen og forårsager temperaturfald af udgangsrørene og fordamper. Som en reaktion, kølemiddeltryk i sensoren reduceres, bælgen komprimeres og bolden lukker gasspjældet. Dette resulterer i kølemiddelstrøm reduktion.
Hvis ekspansionsventilen er ødelagt, så skal den udskiftes, siden den ikke kan repareres. For at spare penge, så køb ikke dele som ventil, slanger eller radiator på værksteder. Det er bedre at besøge vores onlinebutik, hvor du finder nødvendige reservedele til gode priser.
Sådan opdager man defekter i en ekspansionsventil til klimaanlæg
Tjek om trykket er ændret for at finde fejl. Brug det udstyr der bruges til vedligeholdelse af klimaanlægget. Kobl udstyret til monteringsdelene, fjern så handskerummet og monter målerne. Monter derefter et termometer i nærheden af indløbskanalen og et andet midt på ribberne. Løft motorhjelmen, åbn fordørene, tvangsstart klimaanlægget og sæt motorens omdrejningstal til 1.500 rpm. Lad systemet køre i 10 minutter med denne indstilling, og læg mærke til tryk og temperatur. Hvis de første aflæsninger afviger meget fra normalen, er komponenterne defekte. Efterse derefter ekspansionsventilen, så du kan se om den er dækket af is eller beskidt.
Du kan afgøre om ekspansionsventilen til klimaanlægget skal efterses ved følgende symptomer:
Årsager til defekter i ekspansionsventil til klimaanlæg
Hovedårsagen til defekt eller nedbrud af komponenterne er mekanisk skade eller klimaforhold såvel som forkert monteret eller fejljusteret ventil. Hvis man bruger en forkert type af kølevæske kan det resultere i blokering af systemet og at ekspansionsventilens stang sætte sig fast. Brud på ekspansionsventilen skyldes også et tilstoppet filter og luft eller fugt i klimaanlægget. En dyse med for snævert tværsnit eller forkert montering og indstilling vil ikke alene hurtigt føre til at ventilen bliver defekt, men vil også bevirke fejldrift af hele klimaanlægget i bilen.
Reparation og udskiftning af ekspansionsventil til klimaanlæg
Reparation består i at fjerne snavs fra komponenten. I tilfælde af andre defekter skal ventilen udskiftes. For at gør dette afmonterer man handskerummet og fordamperen. Om nødvendigt skal freongassen fjernes. Derefter fjerner man den defekte komponent og monterer en ny i stedet. Før montering skal sidstnævnte smøres med olie og udstyres med tætningsdele. En ny komponent monteres ved at udføre ovenstående i omvendt rækkefølge.