
Fordamper til bil
Fordamper aircondition til
Fordamper aircondition: nyttig information
Air condition forstøveren er i bund og grund en køler, bare smallere. Luften strømmer igennem og køles, støv jord og pollen bliver suget ind sammen med luften. Og da forstøveren er iskold imens air conditionen kører, fugtig gøre den fnulleret og holde det konstant vådt.
Hvis du slukker for air conditioneren, vil fordampningen begynde med det samme og varme op og blæse en masse aromaer og fugtig luft ind I hele bilen. Indtil du starter motoren igen, og trykker på knappen til air conditioneren, I de første få minutter, Idet at forstøveren ikk har haft tid til og køle luften ned, og temperaturen I bilen kan blive høj. Og sammen med luften bliver koldere, forsvinder lugt og andre ubehageligheder, eller bliver næsten usynlige. Bilers air conditioner burde altid repareret og genfyldt I forhold til håndbogen, for at nyde en behagelig tur. Air conditionen systemet kæver konstant rensning af forstøveren og dens luft veje.
Desværre er indersiden af air conditionen systemet tit fyldt med pollen, en masse af urenhederne er fanget I det afkølet luft. Den effekt er særlig stor I støre byer, her er uforbrændt brændstof, støv og pollen fra træer osv. Disse konsekvenser er som regel at urenhederne hober sig op I forstøveren, og konsekvensen ved det er at den bliver dårligere til og køle luften, og bakterie formere sig ved varm, fugtig og beskidt luft inde I systemet, og med tiden inde I kabinen og vil fremkalde ubehagelige lugte der kan fremkalde allergiske reaktioner, og endda fremkalde åndedræts besvær.
Køb air conditioner forstøveren I vores online shop. Efter alt har vi de laveste priser på de dele og den korteste leverings tid. Udover forstøveren, kan du købe alle andre reservedele til din bil, om det så er bagklap, kobling eller brændstof pumpe.
Sådan opdager man fejl i en AC fordamper
Komponentens ydre tilstand kan fortælle om den kan repareres. Ribberne bør ikke være snavsede, men et lille lag af støv er dog acceptabelt. Det er også nødvendigt at efterse aftapningsrøret. Hvis fordamperen fungerer korrekt, udleder den omkring en liter kondensvand i timen ved optimale vejrforhold.
Aftapningssystemet er meget snævert (kun 1,5-2 mm) og bliver derfor ofte tilstoppet. Systemet bør især tjekkes hvis luftfilteret er blevet beskadiget.
Derudover er det nødvendigt at måle temperaturen på luften som afgives af komponenten. Den skal være 8–12 °C. I dette interval svinger kølevæskens temperatur 0-5 °C.
Sundhedsfarlige mikroorganismer kan overleve på fordamperens ribber. Det er et af de mest skadelige problemer som kan opstå når komponenten er i drift. Hvis der forekommer ubehagelige lugte eller andre tegn på defekter i kabinen, skal du omgående tage dine forholdsregler: rengør fordamperen og klimaanlæggets andre dele og giv dem behandling med kemiske rensemidler.
En fordamper virker i gennemsnit fem år. Forkert drift af luftfilteret og ugunstige vejrforhold kan afkorte denne tid meget.
Følgende tegn findes på at fordamperen skal efterses:
- høj luftfugtighed i kabinen,
- meget dug på ruderne under kørsel,
- dårlig lugt i kabinen når klimaanlægget kører,
- blæsertemperaturen kan ikke indstilles.
Årsager til defekter i AC fordamper
En af de mest almindelige defekter i fordamperen er korrosion, som for det meste opstår pga. snavs i klimaanlægget. Med tiden fører det til at der opstår huller i fordamperen, som omgående skal tilses af specialister. Fordamperens indre overflade kan nedbrydes pga. indtrængende vand eller smøremidler i AC-anlæggets rør. Meget støv giver anledning til tilstoppede rør, hvilket resulterer i stærkt nedsat køleevne.
Om enheden kan repareres afhænger i høj grad af tilstanden af de andre elementer i klimaanlægget. For eksempel fremprovokerer snavsede kabinefiltre defekter i varmeudvekslingsprocessen, hvilket med tiden kan føre beskadigelse af klimaanlæggets komponenter. En forringelse af den modtagende fordampers driftsegenskaber giver mere fugt og partikler fra kompressoren i freonen som atter forhøjer risikoen for korrosion og tilsnavsning. Slangerne i fordamperen kan fryse til og slå revner hvis den varmeregulerende ventil er defekt. Ydermere omdannes ikke hele den tilførte kølevæske til gas. Defekter i blæseren i kabinen kan have samme virkning. For højt tryk pga. at mængden af freon er højere end normalt kan også ødelægge fordamperen.
Reparation og udskiftning af AC fordamper
Snavs i afløbsslangen og på ribberne i fordamperen en den mest almindelige defekt som kan repareres. Specialrensemidler bruges til at rengøre overfladerne og afløbet. Hvis delene har mekanisk skade, kan de dog ikke repareres. I dette tilfælde skal hele mekanismen skilles ad. Når man arbejder med freon, skal man bruge specialudstyr under reparationen.